Siirry suoraan sisältöön

Tikkakosken ilmailumuseo on kuin Suomen ilmailuhistorian aikakone

Nea Kalliomaa ja Sanni Alanko

Pomedian toimittajat vierailivat Suomen Ilmailumuseossa.

Tikkakoskella sijaitseva Suomen Ilmavoimamuseo aloitti toimintansa Keski-Suomen Ilmailumuseona vuonna 1979. Se on toiminut myös ilmavoimien museona vuodesta 1987 vastaten ilmavoimiemme perinteiden tallentamisesta.

Museo esittelee suomalaista ilmailuhistoriaa alusta nykyaikaan saakka: näyttely koostuu pääasiassa lentokoneista, lentokonemoottoreista ja lentovarusteista. Tarkoitus on nimenomaan esitellä ilmavoimien historiaa, ja siksi esineistä ei pyritä saamaan esimerkiksi uudennäköisiä entisöimällä.

Museossa vierailee vuosittain noin 25 000 kävijää, joista suurin osa on lapsiperheitä.

Tältä ilmailumuseo näyttää ulkopuolelta. Kuvat: Nea Kalliomaa
Museon yhteydessä on myös kahvila ja museokauppa.
Museon kattoon ripustettu Thulin typ D -lentokone on jäljennös sen vastaavasta oikeasta koneesta, jonka runko on nähtävissä museossa. Lentokoneen siivissä on valkoisella taustalla suuret siniset hakaristit, jotka toimivat ennen Suomen ilmavoimien symbolina.

Hakaristit pistivät silmään

Museoon sisälle astuessa heti ensimmäisenä silmiin pistää lentokoneiden siivissä ja kyljissä olevat hakaristit. Hakaristimerkki tunnetaan kuuluisimmin Natsi-Saksan tunnusmerkkinä, mutta todellisuudessa merkillä on pitkä historia eri puolilla maapalloa. Suomen ilmavoimien tunnusmerkkinä sillä ei ollut mitään tekemistä natsien kanssa.

Museon seinällä lukee tietoa Suomen ilmavoimien kansallisuustunnuksista, joista yksi oli hakaristi.
Museo esittelee myös sodan aikaisia merkittäviä henkilöitä
Nappia painamalla saa kuulla lentokoneiden moottoreiden ikään kuin käynnistyvän.

Esineitä ja ääntä esillä

Museo ei ole pelkästään visuaalisesti mukaansa tempaava, vaan se myös leikittelee auditiivisuudella. Joihinkin lentokoneisiin oltiin kytketty kaiuttimia, jotka nappia painamalla pitävät lentokoneiden moottorin ääntä luoden illuusion siitä, että vanhat lentokoneet käynnistettäisiin.

Nämä napit ovat vieraiden vapaassa käytössä ja sijaitsevat lentokoneiden edustalla kyltissä, jossa lukee ”Tätä nappia saa painaa”.

Museon perällä on myös seiniin kiinnitettyjä kaiuttimia, jotka pitävät lentävien lentokoneiden ääntä. Museossa kuulostaa jatkuvasti siltä, että hallin ulkopuolella lentäisi liuta lentokoneita ja se saa vierailijan epäilemään omaa kuuloaistiaan.

Kai Mecklin toimii oppaana museokierroksella.
Museokierroksesta saa paljon irti asiantuntevan oppaan johdolla.

Koska ilma-alukset ovat kunnostomattomia, näkyy niissä kolhuja ja naarmuja, jotka näyttävät ihmisille, minkälaisia koneet ovat oikeasti olleet käyttöaikansa tullessa päätökseen.

Mannekiinit esittävät muun muassa vanhojen alusten lentäjiä.

Lentokoneiden yhteyteen on puettu ja aseteltu mannekiineja, jotka elävöittävät näkyä. Mannekiinien vaatteet ovat vanhanaikaiset, ja siten lentokoneisiin sopivat.

Kokoelman painopisteenä on suomalaisten suunnittelemat tai käyttämät koneet.
Etelä-Pohjanmaan opiston drone-opintolinjan opiskelija Lauri Niemelä testaamassa lentäjän penkkiä.
Ohjaamon napit ja vivut näyttävät maallikon silmin hyvin sekavalta kokonaisuudelta.

Useat ilma-aluksista irrotetut ohjaamot mahdollistavat museovierailijalle lähemmän tutustumisen historiallisten koneiden ohjaimistoihin. Vierailijat saavat itse kokeilla istua lentäjän penkillä ja koskea ohjainnappuloihin.

Näytillä oli myös historiallisia heittoistuimia.
Mannerheim-ristin saattoi saada sotilasarvosta riippumatta

Ilma-alusten lisäksi museon reunoilla on monia muitakin ilmailun historiaan liittyviä esineitä. Osa esineistä, kuten kuvassa näkyvät rintamerkit, kuuluvut Suomen ilmailuhistorian kuuluisille henkilöille.

Saman katon alla myös viestimuseo

Museosta löytyy myös viestimuseo, jossa on kaikenlaisia ilmailuun liittyviä viestintävälineitä kuten radioita. Mannekiinit esittävät aikakauteen sopivissa vaatteissa lennonjohdon ihmisiä. Viestimuseossa on tunnelmallinen hämärä valaistus, joka on hallimaiseen ja valoisaan muuhun museon osaan verrattuna mukavaa vaihtelua.

Museo on kasattu korkeakattoiseen halliin, jonne on rakennettu myös parvi, josta näkee kaikki alukset yläkulmasta.
Museosta löytyy lapsille paljon tekemistä.

Museon ilma-alukset ovat hyvin mielenkiintoisia erityisesti lapsille, joille museo saattaa olla ensimmäinen kokemus lentokoneista. Museosta löytyy oikeiden aluksien lisäksi myös esimerkiksi tämä lasten leikkilentokone, johon lapset pääsevät istumaan sisään sekä muita leluja.

✈✈✈✈/5

Mitä mieltä olet artikkelista?
  • Mielenkiintoinen 
  • Hauska 
  • Tärkeä 
  • Liikuttava 
  • Kelpo 
  • Tylsä 

Vastaa