Ennakkoäänestyksen ollessa jo kovassa vauhdissa ja presidentinvaalien virallisen vaalipäivän lähestyessä, on viimeistään nyt syytä perehtyä tarkemmin presidenttiehdokkaiden somesisältöön ja laittaa heidän Instagram- ja Tiktok-tilinsä suurennuslasin alle. Tämä analyysi onkin siis täysin subjektiivinen ja perustuu omaan somekuplaani.
Itselläni ehdottomasti eniten tulevat sosiaalisessa mediassa vastaan Jutta Urpilaisen postaamat kuvat ja videot. Urpilaisen lisäksi myös Li Anderssonin, Pekka Haaviston ja Alexander Stubbin somepäivitykset ovat tuttu näky puhelimeni näytöllä.
Muiden presidenttiehdokkaiden somesisältö on itselleni vieraampaa ja siksi jouduin varta vasten etsimään heidän päivityksiään somen syövereistä tätä juttua tehdessäni.
Somen mainokset eivät ole sattumanvaraisia
Urpilaisen Instagram- ja Tiktok-sisältö on itselleni hyvinkin tuttua, sillä lähes joka kerta sosiaalisen median avatessani on puhelimen näytöllä ensimmäisenä vastassa hänen kuviaan tai videoitaan. Olemme Urpilaisen kanssa molemmat kotoisin Keski-Pohjanmaalta Kokkolasta ja tämän lisäksi työskentelen sosiaali- ja terveysalalla ja olen nuori nainen. Täydellistä kohderyhmää siis SDP:lle, ja algoritmit ovat selkeästi olleet hereillä.
Urpilainen on osoittautunut aktiiviseksi sosiaalisen median käyttäjäksi, ja hänen Instagram-tilillään on tällä hetkellä selkeästi käynnissä vaalikampanja. Urpilainen on parhaillaan vaalikiertueella ja päivitteleekin ahkerasti kuulumisiaan ympäri Suomen.
Tiktok-tilejä löytyy Urpilaiselta perätä kaksi kappaletta. Toisella tilillään, jutta.urpilainen, vastailee hän hyväntuulisissa videoissaan seuraajien esittämiin kysymyksiin ja paljastaa muun muassa karaokebravuurinsa olevan Aikuinen nainen.
Jutan toinen Tiktok-tili, Juttapressaksi , keskittyy kampanjoimaan tulevia presidentinvaaleja ja niihin liittyen tilillä on Barbie-teema. Tilin profiilikuvassa on hän vaaleine kutreineen, kuten Barbie-elokuvan päähenkilö.
Lisäksi videoissa käy ilmi, että Urpilaisen vaalikampanjassa jaetaan Barbie-teemaisia tarroja tekstillä ”This Barbie is running for a president”. Tällä Girl power -asenteella hän puolustaa tyttöjen ja naisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia, kuten America Ferreran hahmo Gloria samaisessa elokuvassa.
Urpilaisen päivitykset ovatkin varmasti tavoittaneet suuren suosion saaneen Barbie-elokuvan faneja, joille teema onkin mitä luultavimmin erityisen mieluinen. Etenkin nuorille äänestäjille sekä elokuvasta ja sen sanomasta pitäville päätyy algoritmien perusteella varmasti Urpilaisen somesisältöä ja näin puolueelle voi tulla uusia kannattajia.
Joulukalenteria ja presidenttikiertuetta
Vasemmistoliiton Li Andersson on myös aktiivinen somen päivittäjä. Esimerkiksi joulukuussa hän teki Instagram- ja Tiktok -tileillään joulukalenteria, jossa 24 päivän ajan ilmestyi tilille uusi video.
Videoilla nähdään muun muassa my day -video presidenttiehdokkaan päivästä, vastauksia hauskoihin kysymyksiin, kuten mikä oli lapsuuden haaveammattisi, ja lisäksi hän ottaa kantaa vasemmistoliitolle esitettyihin kysymyksiin. Myös joulukuun jälkeen Andersson on päivitellyt somea aktiivisesti, mutta teema on selkeästi vaihtunut vaalikampanjointiin.
Anderssonin linja on somessa asiapainotteinen, ja hän vastailee ja ottaa kantaa poliittisiin kysymyksiin, eikä tilillä ole joulukalenterin jälkeen nähty juurikaan esimerkiksi yksityiselämään liittyviä kysymys-vastausvideoita, kuten usean muun presidenttiehdokkaan somessa. Anderssonin selkeä ja asiapitoinen sisältö erottaakin hänet muista ehdokkaista, sillä häntä seuraamalla ei oma some täyty muusta kuin politiikkaan liittyvistä päivityksistä.
Lämminhenkisiä yhteisvideoita puolison kanssa
Presidenttiehdokas Pekka Haavistolta löytyy myös kaksi Instagram-tiliä, @pekka.haavisto ja @haavisto2024. Kummassakaan ole ei menneestä joulusta tietoakaan, vaan käynnissä on ollut jo pitkään presidenttikiertue ympäri Suomen. Haaviston toiselta Instagram tililtä löytyy vaalikiertueen lisäksi myös arkisempia kuvia sekä metsän keskeltä hiihtoladulta että pelastuliivit päällä rannalla soutuveneen vierestä.
Tiktok-sovellusta selatessa puhelimeni näytölle pomppaa usein videoita, joissa Haavisto esiintyy yhdessä puolisonsa Antonio Floresin kanssa. Pariskunnan yhteisvideot ovat lämminhenkisiä ja niistä välittyy hyvä fiilis. Videoissa Flores käy muun muassa läpi vanhoja postikortteja, joita Haavisto on hänelle lähettänyt ja kertoo, haluaisiko hän itse presidentiksi. Haavisto taas kertoo videoilla, mistä on puolisostaan ylpeä.
Yhteisvideoiden lisäksi Tiktokissa Haavisto vastailee tilille tulleisiin kommentteihin ja kysymyksiin, kuten ”Messi vai Ronaldo” ja mikä on hänen mielipiteensä makkarakeitosta. Rennomman sisällön lisäksi Haavisto ottaa kantaa poliittisiin kysymyksiin, kuten maahanmuuttoon ja siihen, mikä on Suomen rooli muuttuvassa maailmanpoliittisessa tilanteessa.
Rescue-kissoja ja hauskoja kysymyksiä
Alexander Stubbin Instagram-tili on tyylikäs ja kuvien taustat kokoomukselle tyypillisen sinisiä. Tilillä on kuvia ja videotervehdyksiä vaalikiertueelta, ja lisäksi kuvia on esimerkiksi perheen suloisista rescue-kissoista Milosta ja Nannasta.
Stubbin Tiktokissa ei nähdä vaalikiertueen aikataulua vaan tilillä on runsaasti videoita, joissa presidenttiehdokas vastaa hänelle esitettyihin, seuraajien mieltä askarruttaviin kysymyksiin liittyen esimerkiksi kahvinjuontiin tai kuntosalirutiineihin. Videoiden aiheet ovat siis hyvinkin kevyitä ja kysymykset sekä vastaukset hauskoja, joten Stubb jää somessa varmasti etenkin nuorten somenkäyttäjien mieleen.
Nerokas tapa jäädä ihmisten mieleen
Kristillisten presidenttiehdokas Sari Essayahin sosiaalisia medioita tutkiessa käy nopeasti ilmi, että näistä kahdesta hän selkeästi aktiivisempi Instagramissa kuin Tiktokissa. Instagramista löytyy virallisia kuvia niin Essayahista kuin vaalikiertueen aikataulusta.
Essayahin Instagram-profiilissa huomio kiinnittyy, kuten varmasti tarkoitus onkin, kuvien kuvateksteihin, joissa toistuu hästägi #Pressayah. Mikä nerokas ja hauska idea jäädä ihmisten mieleen!
Samalla hauskalla nimellä löytyy häneltä myös Tiktok- tili, josta selviää, mikä on kyseisen hästägin alkuperä ja kuka sen on keksinyt.
Perhe-elämää, politiikkaa ja rapujuhlia
Puolueiden ulopuolelta ehdolle lähteneen Mika Aaltolan Instagram-tililtä ei nouse ensisilmäyksellä esiin presidentinkampanja vaan tililtä välittyy kantavana teemana perhe-elämä. Tilin sisältö onkin hyvin tunteisiin vetoavaa ja sieltä löytyy hellyyttäviä ja onnellisia kuvia Aaltolasta vaimon, lapsen ja perheen kolmen koiran kanssa.
TikTokissa on Aaltola selkeästi poliitikkona aktiivinen, sillä hän vastailee siellä hänelle esitettyihin poliittisiin kysymyksiin ja hänen sisältönsä on asiapitoista ja pysyy politiikassa. Tiktok-tilillään Aaltola antaa vastauksen esimerkiksi siihen, mitkä ovat hänen arvonsa ja kannattaako esimerkiksi opiskelijoilta leikata.
Aaltolan sometileillä on siis nähtävissä hyvinkin erilaista sisältöä riippuen siitä, missä sosiaalisessa mediassa häntä seuraa. Aaltolan julkaisut tavoittavat ja kiinnostavat siis alustasta riippuen useampaa ja keskenään hyvinkin erilaisia kohderyhmää, joka varmasti on tarkoituskin.
Myös Liike nyt -puolueen ehdokas Hjallis Harkimo nähdään Instagram-tilillään yhteiskuvissa (myös varsin tuoreiden) perheenjäsentensä kanssa. Kuvia löytyy perheen kesken niin rapujuhlista kuin joulupöydästäkin.
Rentoa sisältöä nähdään myös Tiktokissa, kun Harkimo esittelee venettään ja jääkaappinsa sisältöä. Rennoksi tarkoitetun sisällön lisäksi Harkimo ottaa kantaa Anderssonin ja Aaltolan tapaan Tiktokissa poliittisiin kysymyksiin ja kertoo, mitä tekisi ensimmäiseksi, mikäli hänet valittaisiin presidentiksi.
Somessa somettamatta ja asiallisen pukeutumisen esimerkki
Somesyynissä muista presidenttiehdokkaista erottuu selkeästi perussuomalaisten edustaja Jussi Halla-aho, jolle muu kuin blogimuotoinen sosiaalinen media ei selkeästi ole sydämen asia. Halla-ahon Instagram-tilillä on neljä kuvaa, joista viimeisin, yhteiskuva tyttären kanssa, on vuodelta 2015. Lisäksi tililtä löytyy kaksi valokuvaa mustasta polkupyörästä ja yksi kuva perheen kanssa mustikoita poimimasta.
Tiktok-tiliä ei hänen nimellään löydy lainkaan. Halla-ahosta löytyy kuitenkin runsaasti materiaalia Tiktokista, mutta ne ovat muiden kuin hänen itsensä ylläpitämillä tileillä. Joten vaikka Halla-aho ei itse ole somessa aktiivinen, tavoittaa hän siellä kuitenkin mahdollisia äänestäjiä. Halla-aho on kuitenkin ehdokkaista aktiivisin X-sovelluksessa (entinen Twitter), jossa hän kertoo poliittisia mielipiteitään mutta ei tuo esille vaalikampanjaansa.
Keskustan ehdokas Olli Rehn taas on hyvinkin aktiivinen somen käyttäjä. Rehnin Instagram-tililtä löytyy liki 200 julkaisua, ja etenkin uusimmissa kuvissa nähdään Rehn puku päällä. Tilillä on tunnistettavasti käynnissä presidenttikampanjointi ja kuvat noudattavat tyylikästä linjaa.
Tiktok-tilin puolelta löytyy rennompaa sisältöä, kun Rehn vastailee hänelle esitettyihin kysymyksiin poolopaidassa. Tiktokista selviää myös muun muassa, mikä oli Rehnin ensimmäinen auto ja hänen voimabiisinsä.