Vaasan yliopiston Tiktok-tutkimushankkeen päätösseminaari pidettiin Helsingissä Merkki-museossa perjantaina 16. helmikuuta. Seminaarissa kerrottiin tutkimushankkeen tuloksia ja lopuksi pidettiin paneelikeskustelu, johon osallistuivat Yle Kioskin vastaava tuottaja Ville Seuri, Rare Median päätoimitaja Orna Ben Lulu, kansanedustaja Ville ”Terapeutti-Ville” Meriläinen sekä Ylen entinen Aasian-kirjeenvaihtaja Jenny Matikainen.
Paneelia edelsi tutkimushankkeen tulosten esittely. Voit lukea siitä tästä Ilkka-Pohjalaisessa julkaistusta jutusta: Tiktok muuttaa journalismia, mutta nuoria se ei ole pilannut, tuore Vaasan yliopiston tutkimus esittää.
Kansanedustaja Meriläinen kertoo heti alkuun pelkäävänsä bännejä Tiktokista, jos arvostelee sen toimintaa liikaa. Tiktokin yhdyskuntavastaava on ollut jo häneen yhteydessä sähköpostitse hänen sanottuaan, että vääränlainen mielenterveyteen liittyvä sisältö korostuu liikaa sovelluksessa.
Pelko on siksikin realistinen, että Meriläisen mukaan vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta onkin bännättäy kertaalleen Tiktokista.
— Mutta jos päättäjät olisivat pois Tiktokista, toisenlainen ja muiden tekemä sisältö korostuisi siellä, Meriläinen sanoo.
Journalistien ja vaikuttajien on oltava siellä, missä yleisökin on
Kuuma keskustelun aihe on, onko journalistien, vaikuttajien ja päättäjien oltava Tiktokissa ja miten. Rare Median kaikki sisältö julkaistaan videomuotoisena Tiktokissa ja Instagramissa. Päätoimittaja Orna Ben Lulun mielestä ei ole vaihtoehto olla olematta läsnä somessa ja tekemättä sinne journalismia.
Yle Kioskin vastaava tuottaja Ville Seuri kysyy, onko perinteisellä medialla varaa olla pois Tiktokista. Hänen mielestään myös usein bännätty sisältö ei ole edes ollut laadukasta tai kiinnostavaa.
Osalla panelisteista on Tiktokin käyttöä varten erillinen puhelin. Meriläisellä täytyy olla siksikin, että kansanedustajilta kiellettiin juuri tällä viikolla Tiktokin käyttö työpuhelimessa.
Katsojaluvut eivät saa määrittää liikaa sisällön tekemistä
Sekä paneeliin osallistuneet toimittajat että influensseri ovat sitä mieltä, että videoiden katselumäärä ja reaktiot eivät saa liikaa määrittää sitä, mitä ja miten videoita Tiktokiin tehdään.
— Me teemme vähintään minuutin mittaisia videoita, Ben Lulu kertoo.
Myös influensseri voi vastustaa kiusausta lähteä noudattamaan mahdollisimman lyhyttä muotoa, jos sisältö ja tarkoitus kärsivät siitä.
— Tiktok ohjaa sisällöntuottajat tekemään huonoa sisältöä, jos tilastoja tuijottaa liikaa. Aluksi niillä oli paljon väliä, mutta nyt tiedän monia, jotka ovat estäneet katsojalukujen näkymisen itselleen, jotta voivat keskittyä sisällön tekemiseen mieluiseksi ilman katsojalukujen painetta, Meriläinen sanoo.
— Tiktok laskee katselukerrat eri tavoin kuin esimerkiksi Youtube. TIktok laskee katsojiksi kaikki, joiden näytöllä video on ollut, mutta Youtubessa videota pitää katsoa vähintään kolme sekuntia, jotta sen katsoja tilastoidaan, Seuri taustoittaa suosion mittaria Tiktokissa.