Vaasan yliopistossa järjestettiin 10.-11.4. kansainvälinen hackathon-tyyppinen Braincade-tapahtuma, jonka tavoitteena oli ideoida, miten teollisuudessa syntyvää hukkalämpöä voisi hyödyntää tehokkaasti. Tapahtuma on usean kehitysorganisaation, yrityksen ja korkeakoulun yhteistyö.
Tapahtumaan on kutsuttu osallistujia hyvin erilaisista lähtökohdista. Vaasan yliopiston puolesta tapahtumaa järjestävän ja tapahtuman ideoineen myyntipäällikkö Teemu Närvän mukaan pelaamisen ja verkostoitumisen yhdistävä konsepti on ainutlaatuinen.
Braincade-tapahtuma alkoi keskiviikkoiltana ilmoittautumisella, jakautumisella seitsemään ryhmään ja tutustumalla oman ryhmän jäseniin. Päädyin mukaan suurimmaksi osaksi uumajalaisista opiskelijoista koostuvaan ryhmään.
Pizzan syömisen ohessa tapahtuneen ryhmäytymisen jälkeen vuorossa oli yliopiston tervetulosanat ja illan tehtävänannon esittely.
Tapahtuma ja tehtävänanto ovat osa meneillään olevaa Bothnia Green Energy -projektia, jossa tavoitteena on kehittää kestävää energian tuottamista ja käyttämistä. Braincadessa omassa pöydässään istuivat yritysten edustajat, joiden kanssa verkostoituminen on osa tapahtuman ideaa.
Minä päädyin verkostoitumaan ruotsalaisten opiskelijoiden kanssa. Heillä tuntui olevan tehtävään paljon enemmän annettavaa kuin minulla, vaikka kyllä kielitieteilijältäkin voi aina kysyä näkemyksiä – vaikka sitten energia-asioihin. Heitä ei kuitenkaan haitannut, että olin ihan eri alan ihminen, sillä toin näkemykseni mukaan ja keskityin auttamaan ryhmää kerkittymään tehtävään.
Tämä oli myös yksi tapahtuman tarkoituksista: saada eri alojen ihmiset, jopa sellaiset, joilla ei ole mitään aiempaa kokemusta energia-alasta, kaukolämmöstä saati pelaamisesta, tutustumaan ja ideoimaan yhdessä ennakkoluulottomasti.
Iltaohjelmana oli pelaamista Fabriikki-rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitsevilla pelikoneilla, joita on vuosien varrrella hankittu yliopistolle melkoinen valikoima. Kaikkiaan pelikoineita on lähes sata eli kyseessä on Suomen kolmanneksi suuri arkadekabinetti- ja flipperipelikokoelma. Samalla osallistujat pääsivät tutustumaan toisiinsa laajemminkin kuin vain omissa ryhmissään.
Ideointia ja ideoiden arviointia aamusta iltapäivään
Braincaden toinen päivä alkoi jo kahdeksalta aamupalalla. Kahvikupit kourassa toivottelimme huomenet, morgonit ja morningit ja virittäydyimme ideoimaan uutta eilisen pohjalta.
Ideoinnin avuksi jokaisen ryhmän kaikile jäsenille arvottiin uusi persoonallisuus. Ryhmääni päätyivät tässä uudelleen järjestäytymisessa esimerkiksi supersankari The Flash, naissankari Austin Powers ja Star Trekistä tuttu hahmo Spock. Omassa kortissani luki Felicity Smoak, joten yritin omaksua hänen ominaisuutensa kahvia siemaillessani.
Aamun ensimmäisen ideointisession jälkeen suuntasimme Fabriikin toiseen kerrokseen pelaamaan oman ryhmän ja mukana olevian yritysten edustajien kanssa. Pelatessa oli tarkoitus vielä pohdia, hioa ja testailla omia ideoitaan pohjustuksena seuraavaksi vuorossa olevaa asiantuntijoiden kanssa tehtävää konseptointia varten.
Pelaaminen rikkoi viimeisenkin jään ja ohjelmassa seuraavana ollut ideoiden konseptointi sujui hienosti. Niiden pitchaamisen annettiin aikaa pari tuntia ennen niiden esittelyä tuomaristolle. Leijonan luolaan astellaan kello 14.
Päivän jännittävin hetki koitti, kun tunteja työstetyt ideat esiteltiin asiantuntijatuomaristolle.
Tuomarit kertovat kello 15 jälkeen, minkä ryhmän idea on heidän mielestään paras ja palkitsemisen arvoinen.
Palkintojenjaon jälkeen päivää jatketaan vielä pelien parissa. Nyt voi keskittyä vaikka vain nollaamiseen, mutta moni varmasti tutustuu vielä keskenään lisää.