Etelä-Pohjanmaalla elää vahvana myytti, jonka mukaan täkäläiset ihmiset tunnetaan tinkimättömästä rehellisyydestään. Maakunnan festivaaliylpeys Provinssi (o.s. Provinssirock) vahvisti myyttiä vuonna 2014 jättämällä nimensä lopusta harhaanjohtavan sanan rock. Vastaavaa suoraselkäistä rehellisyyttä ei selvästikään ole löytynyt aina epäilyttäviltä turkulaisilta saati juonikkailta joensuulaisilta, kun he järjestävät niin sanottuja rockfestareitaan.
Yleisesti kotimaan suurten festivaalien päälavojen rockedustus näyttäisi olevan lähinnä yhdenmukaista ja yksipuolista rockrepresentaatiota. Tähän tarkoitukseen toimii erinomaisesti uusi musiikkikategorioiden syöpä: euroviisurock eli rockbändejä imitoivat popparit, dancerit, skrätsärit ja päsmärit, jotka nousevien keikkaliksojen toivossa lähtevät katsomaan, kuinka myös rock-uskottavuus hetkellisesti kasvaa, sillä seura ei tee kaltaisekseen. Vai tekeekö kuitenkin?
Kotimainen Blind Channel näyttäisi olevan sekä Ilosaarirockin, Ruisrockin että Provinssinkin (o.s. Provinssirock) rock-musiikkia lähimpänä oleva bändi. Ruisrock on löytänyt naftaliinista Slovenian vuoden 2023 Euroviisu-edustajan. Tämä Joker Out -niminen orkesteri kuvailee musiikkiaan ”shagadelic rock ’n’ rolliksi”.
Provinssi (o.s. Provinssirock) puolestaan vetää kaikki temppunsa tosi-tv:ssä viinapalkalla paljastaneen taikurin hatusta kapisen cityrusakon nimeltä Måneskin. Vuoden 2021 Euroviisut voittanut Italian ylpeys kunnostautui finaaleissa leikkimällä kokkelivekkuleita.
Eräs yhtyeen edustajista kumartui pöydän ääreen kameran kuvatessa ja näytti kuin tämä olisi nuuhkaissut lainit kokaiinia vain todetakseen myöhemmin: ”No emmä oikeesti vetänykkään.” Kovia poikia.
Solisti Damiano David kiisti käytön ihailtavan taitavalla retoriikalla: ”En käytä mitään huumeita. Jooko, tyypit. Älkää sanoko noin. Ei mitään kokaiinia.”
Sanojensa tueksi solisti meni huumetestiin ja tulos oli negatiivinen. Ainakin näin väitettiin. Ilmeisesti testi oli tehty pari päivää finaalilähetyksen jälkeen. Kokaiini näkyy veressä alle vuorokauden ja virtsassa yhdestä neljään vuorokautta, joten on hyvinkin mahdollista, että David puhui totta.
Tämän vuoden Euroviisujen kohuista ja esiintyjistä puhumattakaan. Tällä kertaa keskityttiin politiikkaan ja erityisesti Gazan ja Israelin välisen konfliktin puimiseen, vaikka tavoitteena(ainakin näennäisesti) oli järjestää epäpoliittiset viisut. Olikin jokseenkin sympaattista huomata, että lähes jokaisella tuntui olevan mielipide ja ratkaisu ongelmiin alueelle, jossa kusisankoa on heitelty puolin ja toisin suunnilleen vuosituhansia.
Tarkoitushakuisesti luotuja somekohuja mittaava testeri näyttää positiivista tulosta myös tänä vuonna. Siirrytään kuitenkin itse asiaan eli tarkastelemaan Provinssin (o.s. Provinssirock) rock-musiikkia kohtaan tekemiä rikoksia ja niihin johtaneita syitä.
Loistokas menneisyys ei pelasta tämän vuoden raskailta rikoksilta
Provinssin kotisivuilla Måneskinin kuvauksessa esitetään seuraava väite: ”– nelikko on vakuuttanut tiukkapipoisimmatkin rokkipoliisit mukaan lukien Iggy Popin ja Tom Morellon genren klassikoille kumartavalla, mutta päivitetyllä soundillaan”. Vad satans? Mitä saatanaa?
Euroviisurockin glitteris-hömppäisen pöyhistelyn genreen kuuluvan rockrepresentaatiotuotteen mainitseminen Iggy Popin ja Tom Morellon kaltaisessa seurassa on erittäin vakava rikos! Tähän syyllisiksi todetut tuomitaan pahimmillaan Kaikille kaikkea- festareille, jossa lupauksista huolimatta esitetään kuitenkin pelkästään Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen tuotantoa.
Kerrottakoon heille, jotka eivät tiedä, että Tom Morello tunnetaan muun muassa Rage Against The Machinen kitaristina. Bändi esiintyi Provinssirockissa vuonna 2000 ja keikasta on melko laadukas audiotallenne.
Iggy Pop puolestaan on tunnettu soolo-urastaan, mutta ennen sitä hän toimi solistina legedaarissa The Stooges -bändissä, jota pidetään punkgenren esikuvana. Hän esiintyi Provinssirockissa vuonna 1987.
Seuraavana vuonna hän lähti kiertueelle uuden bändin kanssa. Siinä kitaraa soitti Hanoi Rocksin Andy McCoy, joka myös rekrytoi bändin muut soittajat.
Måneskin on luonut menestyksensä tosi-tv-formaateissa ja laulukilpailuissa jo ennen viisuja. Itseasiassa bändi perustettiin vuonna 2016 Pulse- laulukilpailua varten. Vuotta myöhemmin Måneskin osallistui The X Factor Italiaan ja sijoittui toiseksi.
Väkisinkin miettii, olisiko Måneskin vaivautunut jatkamaan, mikäli menestystä ei olisi tullut? Olisiko se kestänyt saman ryöpytyksen kuin Iggy Popin luotsaama The Stooges? Marginaalisen fanikuntansa tukemana bändi haastoi paitsi ahtaaksi käyneen pastoraalisen hippi-kulttuurin ja konservatiivisen yhteiskunnan, mutta uhmasivat samalla myös detroitilaista rikollisjärjestöä.
Rage Against The Machinen jäsenet puolestaan saivat kohdata nuoruudessaan rasismia, fundamentalistista uskonnollisuutta ja ulkopuolisuuden tunnetta. Lääkkeeksi perustettiin bändi ja suosio kasvoi nopeasti. Menestyksen mandaatilla he pyrkivät korjaamaan kohtaamiaan epäoikeudenmukaisuuksia keräten samalla myös kritiikkiä tekopyhyydestä.
Ratkaiseva ero on kuitenkin siinä, soittaako elääkseen, vai soittaako menestyäkseen? Måneskinin syyt vaikuttaisivat olevan jälkimmäiset. Tästä syystä Provinssin sivuilla esiintyvä rinnastus klenkkaa pahasti ja on aika antaa tuomio.
Tuomion julistaminen
Provinssi (o.s. Provinssirock ) tuomitaan syylliseksi vähemmistöön kohdistuvaan viharikokseen, joiden tarkemmat rikosnimikkeet ovat harhaanjohtaminen ja syrjiminen. Vääristyneet lupaukset rockmusiikkia kuuntelevalle kohderyhmälle katsotaan tarkoituksellisesti harhaanjohtavaksi markkinoinniksi ja luokattoman huonon esiintymiskattauksen myötä Provinssin tulkitaan syrjivän rock-musiikin kuuntelijoita. Tämän syytteen osalta rikoksen katsotaan olevan törkeä, sillä genren populaation koon ollessa pieni, se luokitellaan vähemmistöksi.
Rangaistukseksi Provinssi (o.s. Provinssirock) tuomitaan menettämään rockuskottavuutensa rippeet, sekä oikeuden ratsastaa menneisyyteen perustuvalla maineella. Tuotantoryhmälle määrätään viisi vuotta korvakuritushuonetta, rangaistusmuotona Toton ja Poisonin pakkokuuntelu. Ehdonalaiseen voi anoa vuodenvaihteen jälkeen, mikäli kattaus miellyttää kirjoittajaa ja muita rockmusiikin kuuntelijoita.
Kirjoittaja esittää Provinssille seuraavan vaateen: Ensi vuonna esiintyjäkaartissa tulee olla Tool. Mikäli tämä toteutetaan, Provinssi lasketaan ehdonalaiseen ja kirjoittaja lupaa pitää turpansa kiinni ja kynänsä kurissa.