Suomi teki historiaa tämän vuoden Euroviisuissa. Sitä ei käy kieltäminen, vaikka voittoa ei tullutkaan. Käärijän Cha cha chata hehkutettiin ympäri maailmaa koko kevään jokaisella sosiaalisen median alustalla. Mikään suomenkielinen kappale ei ole aiemmin menestynyt näin hyvin.
Käärijä-ilmiö on ollut täysin ennennäkemätön, sillä tälläistä ei olla Euroviisuissa vielä koskaan koettu. Myös Käärijän keräämä kannatus oli finaalilähetyksessä sellaista, mitä me suomalaiset emme koskaan unohda. Mutta miksi voittoa ei kuitenkaan tullut?
Täytyy myöntää, etten ole jaksanut Euroviisuja aiempina vuosina paljon seurata. Tänä vuonna päätin kuitenkin antaa Euroviisuille mahdollisuuden ja seurasinkin Suomen UMK-kisoista lähtien Suomen matkaa Euroviisuja kohti.
Euroviisujen finaali kuitenkin tuotti karvaan pettymyksen. Eikä vain siksi, että Käärijä ei voittoa kotiin tuonutkaan. Pettymys oli tappion lisäksi Ruotsin Loreenin voitto.
Korruptio käryää
En voi käsittää, miten näin laajassa mittakaavassa järjestettävässä kilpailussa yleisöäänien lisäksi käytössä olevilla asiantuntijaraadin äänillä on niin suuri vaikutus lopputulokseen finaalissa. Mikä idea koko kilpailussa on, jos kourallinen jokaisen maan ”asiantuntijoita” raadissa päättävät kuka on suosikki?
Eikö Euroviisujen idea ole, että maailmalla ihmiset saavat äänestää omaa suosikkiaan ja eniten ääniä saanut voittaa? Tämän vuoden asiantuntijaraati koitui Käärijän kohtaloksi, ja en voi kuin ihmitellä, miten tämän oikeusmurhan annettiin toteutua.
Vaikka kuinka demokratian puolesta kehuskellaan, en voi olla haistamatta palanutta käryä. Asiantuntijaraadit maiden välillä eivät saa sopia keskenään, kenelle antavat äänensä, mutta uskooko tuota nyt kukaan. Miten asiantuntijaraadit voivat olla täysin eri mieltä, kuin Euroviisu-fanit? Eikö nimenomaan raadin pitäisi tunnistaa aito Euroviisu-voittaja, kun kerran ovat kilpailussa asiantuntijoita.
En usko Ruotsin voiton olevan sattumaa, sillä ensi vuonna tulee 50-vuotta siitä, kun Abba voitti Euroviisut. Tällä tarkoitan tietysti sitä, että ensi vuoden Euroviisut halutaan pidettävän Ruotsissa Abban juhlavuoden kunniaksi. Niin läpinäkyvästi sovittu juttu, että ihan hävettää tämä touhu.
Sen sulatan vielä, että Ukrainalle annettiin vuoden 2022 Euroviisu-voitto sodan takia, mutta että Ruotsille sen takia, että he haluavat pitää kaverisynttärit? Naurettavaa.
Kyse ei ole siitä, että Suomi ei voittanut, vaan siitä, että yleisön luottamus petettiin häikäilemättömästi.
On olemassa huonoja häviäjiä – ja huonoja voittajia
Tietysti meitä suomalaisia jurppii, mutta niin jurppii koko muuta maailmaakin. Kyse ei ole siitä, että Suomi ei voittanut, vaan siitä, että yleisön luottamus petettiin häikäilemättömästi.
Ruotsalaismedioissa kirjoitetaan, kuinka yleisöäänet eivät ole aina oikeassa. Huvittavaa sinällään, koska Ruotsissa yleisöäänet menivät Käärijän Cha cha challe. Kyllähän se jotain kertoo, että Ruotsin suoratoistopalveluissa Cha cha chata kuunnellaan Loreenin Tattoota enemmän.
Ruotsin viisuasiantuntijat ihmettelevät, miksei Suomesta tullut yleisöääniä Loreenille.
Ruotsin viisuasiantuntijat ihmettelevät, miksei Suomesta tullut yleisöääniä Loreenille. Ihan vaikka siksi, että esimerkiksi Norjan Alessandran kappale Queen of Kings oli yksinkertaisesti parempi. Ja eikö olisi jo aika muutenkin jättää nämä naurettavat naapurimaille annettavat kaveripisteet pois?
Antaa ihmisten olla rehellisesti sitä mieltä, mitä ovat ja äänestää ketä oikeasti haluavat kannattaa. Syyttelyjen sijasta Ruotsi voisi katsoa peiliin, ovathan he jättäneet Suomen Euroviisu-edustajan 14 kertaa täysin nollille. Suomen pitäisi aina olla Ruotsille mieliksi, mutta toisin päin ei onnistu.
Euroviisuissa valta tulisi olla äänestävällä yleisöllä
Yleisöäänissä 18 maata antoi Suomelle täydet 12 pistettä, kun Ruotsille taas ei yksikään maa antanut täysiä pisteitä. Ei ole siis mitenkään epäselvää, kenen yleisö olisi halunnut voittavan. On täysin järjen vastaista, että Euroviisut voi voittaa sellainen kappale, jota yksikään maa ei yleisöäänestyksessä toivonut voittajaksi.
Miksi kukaan enää haluaisi käyttää rahaa äänestämiseen, jos ei yleisöäänillä ole väliä ja raati voi ohjailla voiton kenelle haluaa? Järjestelmä siis kusee itseään nyt aika pahasti silmään, ja siksi sitä tulee muuttaa. Raatiäänistä tulee luopua, niiden roolia tulisi muuttaa tai niiden valtaa tulisi selkeästi vähentää.
Kohu Loreenin voitosta ei vieläkään ota rauhoittuakseen, ja olinkin tyytyväinen kuullessani, että tyytymättömät viisufanit ovat jättäneet jo kansalaisaloiteen ammattiraadin poistamiseksi. Lisään vielä tähän oma henkilökohtaisen mielipiteeni, että jo kerran Euroviisuissa olleen artistin osallistuminen uudelleen pitäisi mielestäni kieltää, voitti sitten tai ei.
Loreenin suoritus on myös itsessään on herättänyt paljon keskustelua. Yleensä en salaliittoteorioihin jaksa lähteä mukaan, mutta en voinut olla kuulematta yhtäläisyyttä Loreenin Tattoo-kappaleessa aiemmin vuoden 2011 Ukrainan euroviisuedustajan Mika Newtonin V plenu -kappaleeseen. Jos Tattoo on niin hyvä, miksei V plenu voittanut sitten vuonna 2011? Kysynpähän vaan.
On tylsää, kun sama artisti laitetaan lavalle uudelleen ja vieläpä aika samankaltaisella kappaleella.
Ei saa unohtaa, että kohun syy ei ole Loreenissa. Olihan Loreenin esitys hieno, ja hän on taitava laulaja. Loreen voitti Euroviisut vuonna 2012 kappaleellaan Euphoria, joka on yksi ihan ehdoton suosikkini.
Mutta Tattoosta en yhtä hyviä säväreitä enää saanut. On tylsää, kun sama artisti laitetaan lavalle uudelleen ja vieläpä aika samankaltaisella kappaleella.
Rehellinen hopee ei oo häpee
Ukrainan vuoden 2022 voiton jälkeen Käärijän Cha cha cha keräsi toiseksi eniten yleisöääniä, mitä on koskaan Euroviisuissa nähty. Cha ca cha on myös noussut maailmalla kuunnelluimpien kappaleiden joukkoon, mikä ei ole tavallista, kun kyseessä on suomenkielinen kappale. Cha cha cha nousi ilmiöksi maailmalla ja on kaikkien aikojen menestynein suomenkielinen Euroviisu-kappale.
Cha cha cha nousi ilmiöksi maailmalla ja on kaikkien aikojen menestynein suomenkielinen Euroviisukappale.
Todella monen suomalaisen unelma festarikesästä viisuvoiton jälkeen romuttui dramaattisesti. Mutta mikä yhdistäisikään enemmän, kuin yhteinen pettymys?
Nyt, rakkaat suomalaiset, pää pystyyn Käärijän kunniaksi. Yleisölle Cha cha cha on todellinen voittaja, kyllä kansa tietää. Vetäkäämme siis vihreät tamineet yllemme kesän festareille ja antakaamme äänemme kuulua naapurimaahan asti!