Vaasan yliopisto, Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Ilkka-Pohjalainen selvittävät pilottitutkimushankkeessa, millainen journalistinen tuote puhuttelee suurta ja vaikeasti tavoitettavissa olevaa journalismiin sitoutumatonta 30–50-vuotiaiden kohderyhmää niin, että he pitävät sitä maksamisen arvoisena. Käyttäjäymmärrystä hankitaan myös siitä, miten journalismituote kannattaa markkinoida kyseiselle kohderyhmälle.
Aineiston keruu on alkanut viime viikolla läpi kesän vastattavissa olevan verkkokyselyn avaamisella ja se jatkuu tällä ja ensi viikolla toiminnallisissa työpajoissa Seinäjoella, Kurikassa, Isossakyrössä ja Vaasassa.
Tutkimukseen voi osallistua vastaamalla noin 10 minuuttia kestävään Webropol-kyselyyn. Kyselyn lopussa on mahdollisuus jättää yhteystietonsa syksyllä tehtäviä haastatteluja varten.
Kyselyn täyttämisen lisäksi voi tulla tutkimustyöpajaan, ne eivät mitenkään sulje toisiaan pois vaan täydentävät toisiaan. Voi myös osallistua vain jompaankumpaan.
Työpajoissa ainestoa kerätään keskustellen ja pohtien. Tarjolla on erilaisten juttutyyppien järjestykseen laittamista. Keskustelut äänitetään ja litteroidaan sitten myöhemmin. Työpajaan osallistuminen kestää noin 15 minuuttia. Työpajoissa on kahvitarjoilu.
Tutkimustyöpajojen aikataulut
Keskiviikkona 29.5. Seinäjoella
klo 10-16 Pääkirjaston Jaaksi 3 -salissa
klo 17-19 Hyllykallion Prismassa
Torstaina 30.5. Kurikassa
9.30-15.30 Kurikan kampuksella
16-19 Kurikan pääkirjastossa
Maanantaina 3.6. Isossakyrössä
14–19 Isonkyrön kirjastossa
Tiistaina 4.6. Vaasassa
9-11 Tiedekirjasto Tritoniassa
12-18 Palosaaren kirjastossa
Keskiviikkona 5.6. Vaasassa
11-14 Palosaaren torilla
Tutkimushankkeen tarkoituksena on kehittää kohderyhmälle sisällöltään ja muodoltaan sopiva journalistinen tuote, jota ryhdytään tekemään ja markkinoimaan Ilkka-Pohjalaisessa. Hanketta rahoittaa Media-alan tutkimussäätiö.