Kaupungit joukkoistavat tänä keväänä katujensa kuntokartoituksen Crowdchupa-mobiilipelin avulla. Peliä pelaamalla tienaa rahaa, kun napsii ajaessaan virtuaalimarjoja. Samalla kertyy tietoa katujen kunnosta.
Kartoitustapahtuma alkaa lauantaina 7. toukokuuta kello 10, paitsi jos sataa. Siinä tapauksessa pelin aloitus siirtyy seuraavaan sateettomaan päivään. Seinäjoen pyörätiet kartoitetaan samalla menetelmällä heinäkuussa.
Osallistumiseen tarvitaan älypuhelin, Crowdchupa-sovellus, auto ja tuulilasiin kiinnitettävä puhelinpidike. Kuka tahansa voi osallistua.
Crowdchupa-sovellus antaa karttanäkymän kaupungin kaduista. Kaduille on ripoteltu virtuaalisia marjoja ja hedelmiä yli kahden euron arvosta kilometriä kohden, ja niitä kerätään nauhoittamalla tiestä videota. Osallistujat saavat rahapalkkion pankkitililleen kartoituksen päätteeksi.
Kerätyt marjat katoavat reaaliajassa kaikkien käyttäjien ruuduilta. Videoista analysoidaan tekoälyn avulla katujen vauriot. Näin saa tietoa siitä, mihin päällystystöihin varatut eurot saadaan parhaiten käytettyä.
– Kartoituksella saamme käyttöömme tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa koko kaupungin katuverkoston kuntotasosta. Tiedolla voimme arvioida korjausvelan määrää ja tulevien päällystystöiden kohdentaminen onnistuu paremmin oikeisiin kohteisiin. Lisäksi saamme käyttöömme kaikki liikennemerkit kattavan ajantasaisen liikennemerkkirekisterin, sanoo Seinäjoen kaupungin kunnossapitopäällikkö Tuomo Etula kaupungin tiedotteessa.
Mikä on Crowdchupa?
- Crowdchupa on tamperelainen startup-yritys, joka toimii Suomen lisäksi Ruotsissa ja Hollannissa.
- Crowdchupa-mobiilipeli on kehitetty kuva- ja videodatan keräämisen joukkoistamiseen.
- Pelin avulla datan keräämiseen käytettävää aikaa ja kustannuksia voidaan vähentää merkittävästi.