Siirry suoraan sisältöön

Tällainen on Euroopan unionin ydin Strasbourg! Lue opiskelijoiden päivittyvä reportaasi Euroscola-matkasta

Hanna Hietikko, Julia Jaakkola ja Minttu Witick

Toimittajakoulu tutustuu tänä syksynä Euroopan parlamenttiin, koska ensi kesänä on tulossa europarlamenttivaalit.

Etelä-Pohjanmaan opiston opiskelijat Toimittajakoulun, oikeustieteen, kauppatieteen ja psykologian opintolinjoilta ovat marraskuun puolivälissä Euroscola-matkalla Ranskan Strasbourgissa. Tavoitteena on tutustua Euroopan parlamenttiin ja Ranskan EU-pääkaupunkiin. Tässä reportaasissa kerromme, miten matka sujuu ja mitä opimme.

Keskiviikkona 15.11.2023 Ilmajoelta Strasbourgiin

7:55 Matkaan lähdettiin Ilmajoelta Opiston bussilla kello 7:55. Aamupalaa oli siihen mennessä jo syöty ja eväätkin haettu mukaan keittiöltä. Yksi opiskelijoista oli sairastunut yön aikana, joten ryhmämme koostuu nyt 11 opiskelijasta ja yhdestä opettajasta.

8:30 Puoli yhdeksältä kaikki olivat paikalla Seinäjoen rautatieasemalla ja eväät tasattuna ja junaliput jaettuina. Juna-asemalla kokoontuivat myös Seinäjoen lukion Strasbourgiin lähtevät opiskelijat opettajineen.

11:00 Pian vaihdamme junaa Tikkurilassa.

12:00 Turvatarkastuksessa kaikki ei sujunutkaan täydellisesti. Minttu Witick haastatteli lentokentällä matkalla mukana olevia kauppatieteen opintolinjalla opiskelevaa Tuomo Ojalaa ja psykologian opintolinjalla opiskelevaa Peetu Pyhälahtea. Vastoinkäymisiltä ei vältytty matkan alkaessa.

Melkein kaikki suuntasivat lentokentällä syömään. Myös Burgerkingissä koettiin kummastuttava hetki ja vastoinkäymiset jatkuivat.

13:30 Otettiin vielä yhteiskuva ennen lentokoneeseen menemistä. Lentoamme LH849 Helsingistä Frankfurtiin voi seurata lentotutkasta.

17:00 Frankfurtin lentokentällä odottelimme matkatavaroita tunnin, kunnes eräs Seinäjoen lukion opiskelijoista huomasi, että ne viedään valmiiksi seuraavan kulkuneuvomme eli Lufthansan bussin luo. Rynnimme bussipysäkille ja ilmassa oli aistittavissa hienoista nälkäkiukkua, kun aikaa oli tuhrautunut turhaan odotteluun.

Parin tunnin ajomatka Frankfurtista Strasbourgiin taitettiin bussilla. Perillä oli vielä kilometrin matka majoituspaikkaan. Kun saimme avaimet huoneisiimme ja matkatavarat lukkojen taakse, kiiruhdimme etsimään ruokaa kaupungilta.

Pyhä kolminaisuus: Zara, Mäkkäri ja kirkko

21:40 Päädyimme nälkäisinä suuntaamaan kohti mäkkäriä. Huomenna sitten paikallista ruokaa! Mäkkäriä etsittiin Google mapsin avustuksella ja paikallisenkin apuun jouduttiin kääntymään, jotta määränpää viimein löytyi. Strasbourgin keskustan liepeillä on kaikki mitä ihminen tarvitsee; Zara, Mäkkäri ja kirkko.

Paikallisesta Mäkkäristä sai tilattua macaroneja.

Torstaina 16.11.2023 Euroopan parlamenttiin

7:58 Syömme aamupalaa hotellissamme Ibis budget Strasbourg Centre Republiquessa. Kenenkään petikaverina ei ole ollut luteita. Euroopan parlamentissa on tarjolla aamupalaa uudestaan pian, mutta kunnon hobittien tapaan kahden aamiaisen taktiikka kiinnostaa.

8:05 Lähdemme kävellen Euroopan parlamenttiin osoitteseen Allée du Printemps. Sää on kuin Suomen syyskuu: puissa on vielä lehdet ja ne ovat värikkäitä, on niin leutoa, että takkia ei välttämättä tarvitse.

Euroopan parlamentin edustalla liput liehuvat.

Liikenteessä on paljon koululaisia, joita vanhemmat saattavat kouluun. Harpomme reippaasti noin kilometrin matkan Euroopan parlamenttiin.

Euroscola-ohjelmaa on tänään luvassa pitkälle iltapäivään.

9:10 Turvatarkastus läpäisty, kulkemiseen vaadittavat tarrat ja rannekkeet saatu. Suuntaamme aamupalalle numero 2. Euroopan parlamenttiin on tutustumassa tänään aika monta muutakin opiskelijaa kuin me.

9:28 Minttu Witick haastattelee Peetu Pyhälahden lisäksi oikeustieteen opintolinjalaisia Louna Yli-Hemminkiä, Oliver Wiltshearia, Aava Kangasta ja Johanna Tukevaa tunnelmista ennen virallisen ohjelman alkua.

9:30 Opiskelijoita kehotetaan siirtymään istuntosaliin. Käytävällä on melkoinen tungos, mutta pääsemme perille.

Europaan parlamenttiin osallistui Euroscolan kautta noin 600 henkilöä.

Myös Euroscolan somekanavista voi seurata päivän kulkua. Instagramia päivitetään jatkuvasti ja Euroopan parlamentin multimediakeskukseen tulee laadukkaita kuvia ja suora lähetys tältäkin päivältä.

10:15 Euroopan parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsolan videotervehdyksen jälkeen opiskelijat ympäri Euroopan unionin esittävät kysymyksiä Nicola Beerille, Euroopan parlamentin varapuheenjohtajalle. Opiskelijoita kiinnostavat erityisesti Ukrainan ja Gazan tilanteet.

Maltalainen Euroopan parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsola on naimisissa suomalaisen Ukko Metsolan kanssa.

12:15 Innovation Labin jälkeen kuuntelimme seisaaltaan Euroopan unionin hymnin Oodi ilolle. Nyt syömään!

Euroopan neuvostossa tarjoiltu lounas.

14:00 Opiskeli kokeilevat, millaista on europarlamentaarikon työ.

Opettajat kiertävät tutustumassa toimittaja Louise Weissin mukaan nimettyyn parlamenttitaloon.

Louise Weiss -talo on rakennettu kahden joen väliselle suolle.

15:45 Opiskelijat keskustelevat ensi kesän europarlamenttivaaleista Hemicyclessä.

Opiskelijoiden yhteiskuva Euroopan neuvoston edustalla.

16:30 Pitkä päivä parlamentissa päättyi. Kipitimme kaatosateessa parlamentista majapaikkaamme. Matkalla poikkesimme kauppaan ostamaan eväitä. Illaksi on suunnitelmissa lähteä kaupungille shoppailemaan ainakin Primarkiin.

20:40 Poliisin kanssa päädyttiin tekemisiin torstai-iltana. Sushinsyöjiltä kysyttiin passeja, mutta syynä oli kadonneen tytön etsintä.

Paikallinen ”maija” ravintolan edustalla.
Kolme paikallista poliisia ilmestyi ravintolaan etsimään kadonnutta tyttöä.

Sushista löytyi kärpänen ihan etsimättä.

Tähän mennessä Ranskalainen keittiö ei ole tehnyt hyvää vaikutelmaa.

Perjantaina 17.11.2023 Euroopan neuvostoon

9:45 Nautittiin aamupalaa. Tarjolla oli muun muassa kroissanttia, paahtoleipää ja hedelmiä. Opiskelijat odottavat Eurooppa-neuvostoon ja Suomen suurlähetystöön pääsyä.

10:45 Suomen pysyvän edustuston assistentti Kirsi Lams otti meidät vastaan Euroopan neuvoston ovella. Suuntasimme turvatarkastuksen kautta sisään. Eilen nähty Euroopan parlamentin talo on lasia ja metallia, Euroopan neuvosto taas on puuta ja pehmeitä kokolattiamattoja.

11:15 Pääsimme turvatarkastuksen jälkeen kurkkaamaan diplomaattien kokoukseen. Siitä suuntaamme Suomen edustuston päällikön Sini Paukkunen-Mykkäsen luo.

Suomen edustuston päällikkö Sini Paukkunen-Mykkänen otti meidät vastaan suomalaisittain kahvia tarjoten. Kuulimme Euroopan neuvoston tarkoituksesta ja työstä Marimekko-pöydän ympärillä. Pääsimme myös esittämään kysymyksiä.

Suomen edustustossa on viime aikoina ollut pinnalla erityisesti Ukrainan tilanne. Pysyvä edustusto esimerkiksi kampanjoi onnistuneesti niin, että suomalainen oikeustieteen tohtori Veijo Heiskanen valittiin mukaan asiantuntijaksi sodassa omaisuuttaan menettäneiden vahinkorekisterin hallitukseen.

Työ on enimmäkseen diplomaattista viestintää: tapaamisia, kokouksia, illallisia, vastaanottoja, vierailuja, kampanjointia – puhumista ja kirjoittamista. Joka perjantai Suomeen lähtee viikkoraportti, jossa kerrotaan tuoreimmat kuulumiset.

Suomalaisten ihmisoikeuksien lisäksi Suomi ajaa neuvostossa esimerkiksi romanien ja vammaisten sekä naisten oikeuksien toteutumista.

14:00 Söimme lounasta Strasbourgin keskustassa. Ruokapaikaksi valikoitui Le Frangin. Tälläkertaa paikalle ei eksynyt poliiseja tai kärpäsiä, joten ruokailun ainoa jännitysnäytelmä oli saada ranskankielellä selvitettyä, mikä on ravintolan laita gluteenittoman ruoan suhteen.

Toimittajaopiskelija Minttu Witick tutustui ensimmäistä kertaa elämässään ranskalaiseen keittöön ja päätyi tilaamaan saksalaisranskalaista perinneherkkua nimeltä tarte flambée. Perinneherkussa oli muun muassa lohta ja crème fraîcheria.

— Tätä herkkua suositeltiin paikallisen tarjoilijan toimesta, joten päädyin tilamaan sen siitä syystä. Ranskalainen lohipiirakka muistutti naanleipää graavilohella. Suomalaiseen suuhun tämä olisi sopinut paremmin ketsupin kera. Kyseinen perinneherkku ei noussut suosikikseni, joten tämä makuelämys jää kertaluontoiseksi, Witick toteaa.

Suomalainen suu on tottunut Ikean lihapulliin ja Juhlamokkaan, eikä kärpäsiin saati naanleipään lohella.

Neuvotteluiden jälkeen saimme gluteenitonta ruokaa.

15:00 Kaikki säntäsivät kaupungille omille teilleen. Henna Hiivanainen lähti ratikalla Saksan puolelle Kehliin. Rajan toisella puolen Hiivanainen kiersi kävelykadulla ja tämän lisäksi kävi Mäkkärissä ja Lidlissä.

Matkamuistoksi hän osti Lidlin paistopisteeltä kaksi kroissanttia. Hiivanaisen mukaan saksalaiset pullapihdit olivat suomalaiseen käteen erikoiset ja muistuttivat pikemminkin lapiota.

19:00 Illaksi yritettiin päättää, mennäänkö syömään yhdessä ja jos niin minne. Paikallinen ruoka ei saanut kannatusta, vaan porukkaa houkutti enemmän aasialaistyylinen ruoka.

20:00 Lopulta päädyimme tilaamaan ruokaa hotellille Uber eatsilla, jotta kaikki saavat, mitä haluavat. Henna Hiivanainen sai silti juuri sellaisen pizzan, mitä hän ei olisi halunnut. Ja tämän lisäksi yksi Uber-kuski ei koskaan saapunut hotelille.

Tässä pizzassa ei pitänyt olla paprikaa ja lisäksi kananmuna maistui Hiivanaisen mukaan muovilta.

Lauantaina 18.11.2023 Takaisin Suomeen

7:00 Aamupalaksi on syöty jälleen croissantteja ja kahvia hotellilla.

7:15 Marssi halki kaupungin bussipysäkille selkä hiessä. Kaunista oli ja sade loppunut. Strasbourg ei halua päästää meitä lähtemään.

Kaunis ja rauhallinen Strasbourg kello 7 aamulla.

8:00 Lufthansan bussi lähtee Strasbourgin asemalta Frankfurtiin. Matka taittuu joutuisasti nukkuen tai vieruskaverin kanssa rupatellen.

10:45 Frankfurtin lentoasemalla.

13:00 Lentokentällä on syöty ja juotu ja suunnattu taxfreehin ostamaan viimehetken tuliaisia.

13:25 Lento myöhässä ainakin tunnin, sillä koneessa oli ilmennyt jokin vika. Saimme käskyksi siirtyä toiselle portille odottelemaan. Tällä hetkellä jännitämme ehdimmekkö junaan vai matkaammeko yöjunalla kohti Etelä-Pohjanmaata.

Tuomo Ojala (vas.), Henna Hiivanainen (kesk.), Louna Yli-Hemminki (kesk.) ja Olli Wiltshear (oik.) somettavat kuumeisesti A1-portilla.

Peetu Pyhälahti jakaa omia fiiliksiään uudella portilla, joka toivottavasti vie meidät koneeseen mahdollisimman pian. Pyhälahti myöntää olevansa väsynyt, ja odottaa kotiin pääsyä.

Minttu Witickin haastattelemana Peetu Pyhälahden kommentit tuoreeltaan lennon myöhästymisestä.

Opiskelijat valittavat, että on kuuma ja hiki – erityisesti jalkahiki – haisee. Louna Yli-Hemminki tutkii yöjunan aikatauluja ja miettii, mahtuvatko Seinäjoen lyseon opiskelijat samaan junaan, jos varattuun junamatkaan ei ehditä.

14:52 Kone nousee vihdoin taivaalle. Lentomatka sujui leppoisasti lepäillen ja tuliaissuklaita syöden.

17:59 Kone laskeutuu Helsinki-Vantaalle.

Siirryimme siitä noutamaan matkalaukut ja totesimme, että juna lähti, mutta matkustajat jäivät.

Pyhälahti summaa tunnelmia, kun Lufthansan siivet vihdoin ja viimein laskeutuivat Helsinki-Vantaan lentokentälle, vain 37 minuuttia ennen, kuin junamme lähtee kohti Etelä-pohjanmaata. Pyhälahti toteaa lennon menneen päällisin puolin hyvin, mutta kertoo edessä olevan vielä jännitysnäytelmä kerkeämmekö ajoissa juna-asemalle. Pyhälahti avaa myös tilanteen valoisia puolia, mikäli emme ehdi junaan, kerkeämme käydä rauhassa syömässä päivällistä.

18:22 Alkuperäinen juna lähtee Helsingistä Seinäjoelle. Emme ehtineet siihen.

19:00 Opiskelijat kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen syömään Subway-leipää, kanaa ja ranskalaisia.

— Opiskelijat ovat väsyneitä, mutta onnellisia saadessaan ruokaa, Pyhälahti summaa illankulkua.

Opiskelijat nauttimassa lentokentän antimia.

20.20 Suuntaamme Helsinki-Vantaan lentokentältä lähijunalla kohti Tikkurilaa. Seuraava juna kohti Seinäjokea lähtee kello 20.43 ja olisi perillä 00.56. Jännitämme mahdummeko kyytiin. Saamme lopulta uudet liput, jotka kustansivat 423,50 euroa. Olemme onnellisia, sillä olemme vihdoin junassa.

Lennon myöhästyminen tunnilla tuli melko kalliiksi. Yksi opiskelijoista jäi Helsinkiin ja opettajallekin myytiin opiskelijalippu, joten säästimme lippukuluissa.

20.51 Matka taittuu toimittajaopiskelijoiden kesken junan lattialta käsin.

Julia Jaakkola (vas.) ja Minttu Witick (oik.) istuvat pyörävaunussa.

21:17 Meidän piti olla Seinäjoella. Ei olla edes vielä Tampereella. Matka on taittunut niin ravintolavaunussa, kuin pyörävaunun lattialla istuen.

Julia Jaakkola haastattelee ravintolavaunussa istuvia opiskelijoita. Tunnelmat ovat väsyneet ja hikiset.

21:45 Piti olla jo Ilmajoella. Ollaan Hämeenlinnassa.

23:00 Tampereella ollaan seisahduksissa 45 minuuttia, kun yöjunasta tyhjätään autoja.

0:05 Ravintolavaunussa eräs matkustaja oksensi niin kovasti, että osa meistä sai osuman. Siirryimme muualle junaan. Suomalaiset juomatavat eroavat ranskalaisista.

0:55 Vihdoin Seinäjoella. Porukka lähtee vauhdilla ulos junasta ja kukin suuntaa omilla kyydeillään kohti kotiaan. Kaikki ovat väsyneitä, sillä matkamme kohti Etelä-pohjanmaata on alkanut kello 7.15.

1:30 Vihdoin Ilmajoella. Toimittajakoulun- sekä psykologia-linjan opiskelijat saavat opettajalta kyydin. Ennen kotimatkaa Ilmajoelle, kävimme kuitenkin hakemassa vielä lakanat lainaan, sillä yksi opiskelijoista suuntasi vielä yökylään toisen opiskelijan luokse. Hänen asunnossa oli viikonlopun ajan majoitusta, joten siellä oli ylimääräisiä yövieraita. Onneksi ei kuitenkaan luteita.

Mitä mieltä olet artikkelista?