Siirry suoraan sisältöön

Lumen keskeltä Coimbran lämpöön opiskelemaan omaa alaa

Maikki Kangas ja Matilda Pispa

Kirjoittajat opiskelevat Etelä-Pohjanmaan opistolla kasvatus- ja ohjausalaa.

Etelä-Pohjanmaan opiston kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat Maikki Kangas ja Matilda Pispa ovat 19.11.-2.12.2023 Portugalin Coimbrassa Allianssin organisoimassa ryhmävaihdossa. Coimbrassa on samaan aikaan opiskelijoita myös muista kaso-oppilaitoksista. Tässä reportaasissa kerrotaan, mitä Portugalin-matkalla tapahtuu.

Coimbra sijaitsee noin puolivälissä pitkulaista Portugalia. Grafiikka: Hanna Hietikko

18.-19. marraskuuta

Matkamme alkoi mukavasti kohti Portugalia. Lauantaina matkustimme Marian kanssa junalla kohti Helsinkiä ja saavuimme hotellille noin kello 20:n aikaan.

Aamulla hotellilla saimme syödä herkullisen aamupalan ja lähteä kohti lentokenttää.

Lentokentällä kaikki meni hyvin, kaikki pääsi turvatarkastukseta läpi ja sitten yhdessä kiertelimme porukan kanssa lentokenttää ja odottelemme koska lento lähtee. Nopeastihan se aika meni kun lennon aika oli lähteä.

Lentomatka portugaliin meni hyvin vaikka vastatuulta olikin ja oltiin tunti myöhässä. Seuraavana määränpäämme oli Coimpra ja sinne matkustimme metrolla ja junalla.

Metro- ja junamatkan jälkeen saavuimme Coimpraan ja nukkumapaikkaan, missä vietämme kaksi viikkoa. Meille esiteltiin vähän paikkoja, että tiedämme, missä on mitäkin ja miten kaikki toimii, mutta sitten kaikki menivät unten maille.

Maanantai 20. marraskuuta

Aamu alkoi orientaatiolla, jossa keskustelimme tulevista kahdesta viikosta, fiiliksistä ja tavoitteista.

Tämän jälkeen lähdimme yhdessä check in -porukkaan kuuluvan Ritan opastuksella kiertämään Coimbraa. Puistoalueet olivat todella kauniita.

Luonto täällä on todella moninainen. On palmuja ja monenlaisia eksoottisia kasveja mutta myös havupuiden näköisiä puita sekä lehtipuita, jotka ovat syksyn väreissä.

Kaupunki oli myös todella kaunis paikka. Paljon ei suoria teitä coimbrasta löydy vaan aina kävellään joko ylä- tai alamäkeen.

Maanantaina kävimme myös tutustumassa työssäoppimispaikkoihin.

Ylemmässä kuvassa olemme käymässä kehitysvammaisten yksikössä, jossa on monenlaista toimintaa kehitysvammaisille. Alemmassa kuvassa on pieni kahvila, jossa käy paljon nuoria opiskelijoita.

Tiistai 21. marraskuuta

Tiistai-iltana ensimmäisen työssäoppimispäivän jälkeen kävimme ihailemassa valoloistoa kaupungilla. Jouluvaloja oli todella paljon, ja ne olivat todella kauniita.

Ruoka täällä on todella hyvää ja huomattavasti halvempaa mitä Suomessa, joten ulkona syöminen onnistuu.

Keskiviikko 22. marraskuuta

Keskiviikkona käytiin tutustumassa AAC:hen, joka oli paikka, missä nuoret saavat tehdä erilaisia projekteja, esimerkiksi elokuvatuotantoa ja teatteria.

Yhdessä syöminen ja töihin lähteminen on kyllä mahtavaa tällä porukalla! Ruoka on myös ollut aina hyvää Portugalissa.

Torstai 23. marraskuuta

Kävimme tutustumassa Portugalin Ohjaamo-tyyppiseen paikkaan nimeltään IPDJ. Täällä nuoret saavat viettää aikaa ja heille mahdollistetaan psykologikäynnit. IPDJ tekee myös aktiivisesti yhteistyötä yliopistojen kanssa.

Torstaina vierailimme Sào Silvestren kehitysvammaisten kuntoutushuoneissa, joissa pidetään työpajoja, joissa kehitysvammaiset saavat tehdä esimerkiksi käsitöitä ja myydä omia tuotteitansa. Sào Silvesterissä on myös Portugalin isoin aistihuone.

Torstain tunnelmia Sào Silvestren kehitysvammaisten kuntoutushuoneista. Huoneita ja työpajoja on paljon erilaisia, esimerkiksi tekstiilitöitä, leivontaa, askartelua, piirtämistä. Sào Silvesterissä on myös Portugalin isoin aistihuone.

Perjantai-lauantai 24.-25. marraskuuta

Coimbran tutkiminen jatkui koko viikonlopun. Kadut on täynnä pieniä putiikkeja, joissa myydään vaikka ja mitä. Kaupungin kauneus jaksaa ihastuttaa päivästä toiseen.

Viikonloppuna oli myös aikaa nauttia kaikessa rauhassa pienistä kahviloista, joita täällä riittää joka kadulla useita. Valinnan vaikeus on iso jokaisessa kahvilassa, koska valinnanvaraa on todella paljon.

Sunnuntai 26. marraskuuta

Vierailimme kasvitieteellisessä puutarhassa sunnuntaina. Syksyn saapuminen näkyy täälläkin luonnossa. Puutarha oli todella kaunis ja rauhallinen. Siellä oli mukava viettää rauhallista sunnuntaita.

Kun saavuimme viime sunnuntaina Coimbraan, meitä vastassa olivat check inissä Rita ja Antonio, jotka auttoivat meidät majoitukseen. He ovat olleet koko matkan meidän kanssamme ja auttaneet, jos on tullut jotakin ongelmia.

Maanantai 27. marraskuuta

Rita ja Antonio olivat hankkineet kaikille meille etukäteen bussikortit, joiden avulla pystyimme liikkumaan työharjoitteluun. Rita näytti meille reitit ja mistä pääsemme oikeaan bussiin ja mistä nousta pois kyydistä.

Bussien lisäksi Boltin kautta liikkuminen on helppoa, ja kävellen pääsee myös moneen paikkaan näppärästi.

Matkalla Portugalissa kannattaa olla käteistä mukana, koska kaikissa kaupoissa ja paikoissa kortit eivät toimi. Kahviloissa ja ravintoloissa kannattaa huomioida, että ostokset maksetaan vasta jälkeenpäin ja ravintoloissa yleensä kaikkien ruoat laitetaan samalle kuitille.

Ravintoloissa kannattaa tarkistaa tarkasti ruokalistat, jos on joitakin allergioita, koska joissakin paikoissa glut.-merkintä tarkoittaa sitä, että ruoassa on gluteenia.

Tiistai 28. marraskuuta

Tiistai alkoi mielenkiintoisesti. Bussiliikenne oli jotenkin sekaisin emmekä päässeet ollenkaan töihin, joten saimme viettää yhden ylimääräisen vapaapäivän. Käytimme sen muun muassa vierailemalla yhdessä kaupungin suosituimmista nähtävyyksistö, joka on Coimbran yliopisto. Kokonaisuuteen kuuluvat yliopiston vanha kirjasto, kappeli, vanha palatsi, joka on nykyään yliopiston käytössä, sekä kemistilaboratorio.

Coimbran yliopisto on yksi kaupungin suosituimmista nähtävyyksistä.

Kirjasto on rakennettu 1700-luvulla ja vanhimmat kirjat siellä ovat peräisin 1400-luvulta. Kuvia kirjastossa ei saanut ottaa – oletettavasti siitä syystä, että salamavalo saattaa pitkällä aikavälillä vaurioittaa kirjojen materiaaleja. Kirjastossa asuu lepakoita.

Coimbran yliopiston laboratoriossa on monenlaista vanhaa nähtävää.

Kappeli on pieni mutta sitäkin näyttävämpi. Kemistilaboratoriossa on näytillä paljon vanhoja esineitä ja keksintöjä. Palatsin tiloissa voi suorittaa esimerkiksi oikeustieteen opintoja.

Vierailimme tiistaina myös kissakahvilassa, jossa oli paljon ihania kissoja ja superhyviä smoothieita.

Keskiviikko 29. marraskuuta

Keskiviikkona kävimme tutustumassa trampoliiniprojektiin. Nimi tulee siitä, että se auttaa asiakkaita ponnistamaan elämässä ylöspäin. Toiminta muistutti paljon Suomen starttipajatoimintaa.

Asiakkaina on niin lapsia kuin nuoria. He ovat usein huonosti koulussa menestyviä tai kouluelämästä pois pudonneita, työttömiä ja mielenterveysongelmista kärsiviä. Trampoliinin työntekijät auttavat asiakkaita elämässä eteenpäin ja tarjoavat tukea.

Torstai 30. marraskuuta

Sao Silvestressa on näiden kahden viikon aikana päässyt tekemään kaikenlaisia asioita asiakkaiden kanssa. Keramiikkaa, käsitöitä, kognitiivisia taitoja parantavaa toimintaa. Aikaa on tullut myös vietettyä yhdessä asiakkaiden kanssa bussia odotellessa.

Olemme myös auttaneet joulukoristeiden teossa ja laittamisessa molemmissa työpaikoissa, joka on ollut mukavaa yhteistä tekemistä. Kaikki ovat olleet todella mukavia ja ystävällisiä.

Tunnelma oli torstaina todella haikea, kun viimeistä kertaa lähdimme työpaikoilta. Kahdessa viikossa ehtii kuitenkin jo tutustua työkavereihin ja asiakkaisiin.

Perjantai 1. joulukuuta

Perjantaina Portugalissa vietettiin pyhäpäivää, joten meillä oli vapaapäivä. Päivä meni rauhallisissa tunnelmissa kaupungilla, nauttien viimeisen kerran kaupungista, sen kaupoista ja herkuista.

Perjantaina illalla pyörähdimme myös joulutorilla virittäytymässä joulutunnelmiin. Myynnissä oli hyvin paljon erilaisia käsitöitä, kuten koriste-esineitä, kynttilöitä, koruja ja tauluja.

Lauantai 2. joulukuuta

Lauantaina koitti lähtöpäivä. Lähdimme majoituksesta jo hyvissä ajoin, koska junamatka Coimbrasta Lissaboniin kestää pari tuntia. Tunnelma oli kieltämättä vähän epäuskoinen. Nytkö jo lähdetään kotiin, juurihan me tänne tulimme!

Matka oli todella upea ja opettavainen. Paljon uusia kokemuksia, kohtaamisia ja oivalluksia. Uskon, että jokaisen sydämeen jäi pieni pala Portugalia.

Lentomme laskeutui Suomeen kello 23.05. Kentältä lähdimme kukin omille teillemme.

Minun ja Matildan matka jatkui vielä sunnuntaina hotelliyön jälkeen, kun hyppäsimme junaan kohti Seinäjokea.

5 syytä, miksi kannattaa lähteä vaihtoon

1. Se avartaa mieltä. Kun lähtee uuteen maahan ja kulttuuriin, näkee millaista elämä on muualla kuin Suomessa. Tämä jälkeen osaa katsoa asioita eri perspektiivistä.
  2. Saa uusia kokemuksia ja oppii kaikenlaista uutta. Uusia paikkoja, makuja, elämyksiä, tapoja toimia. Saattaa oppia jopa omasta itsestä jotain uutta.
  3. Saa rohkeutta ja itsevarmuutta, kun huomaa pärjäävänsä vieraassa maassa ja kulttuurissa.
  4. Kohtaa monenlaisia uusia ihmisiä ja oppii uusia tapoja kommunikoida. Saa uusia ystäviä.
  5. Matkasta saa paljon tietoa, kokemusta ja uusia ”työkaluja” käyttöön tulevaa työelämää ajatellen.
Mitä mieltä olet artikkelista?