Pomedian toimittajat pääsivät ensi-iltaa edeltäviin kenraaliharjoituksiin seuraamaan Etelä-Pohjanmaan opiston teatteri- ja tanssilinjan yhteistyössä tekemää näytelmäproduktiota nimeltään Onnellisuuden käsikirja. Esitys sisältää teatteria ja nykytanssia, ja se saa ensi-iltansa keskiviikkona 29.11. kello 12.30.
Tämän lisäksi näytöksiä on luvassa tämän viikon torstaina ja perjantaina. Näytelmään on vapaaehtoinen pääsymaksu, ja se on kestoltaan yksi ja puoli tuntia ilman väliaikaa.
Auditorion ovella saamme vaaleanpunaisen näytelmän nimeä kantavan lehtiön, johon on kirjattu tervetulossanat sekä tietoa näytelmän työryhmästä. Esityksen käsikirjoitus on pääasiassa teatterilinjan opettajan Salla Honkasen käsialaa ja tanssijoiden koreografiat puolestaan tanssilinjan opettajan Johanna Stenroosin suunnittelemia, vaikkakin vahvaa yhteistyötä on tehty koko produktion ajan.
Esitys syntynyt innosta ja yhteistyöstä
Opettajien Honkasen ja Stenroosin mukaan produktiota on alettu työstää heti syysloman jälkeen. Esityksiä edeltävä viikko on ollut harjoituksista täysinäinen ja lukujärjestyksestä on raivattu paljon tilaa produktiotreeneille.
— Syksyllä kun tavataan ensimmäistä kertaa opiskelijat, heidän kanssa käydään keskustelua siitä, minkälaista sisältöä he haluaisivat tehdä, Stenroos lisää.
He ovat molemmat sitä mieltä, että produktion on oltava sekä opettajien että opiskelijoiden mieleen – on siis löydettävä yhteinen sävel.
— Ei olla pitkään aikaan tehty tällaista tässä muodossa, tällä tyylillä, Honkanen hehkuttaa esityksen ainutlaatuisuutta.
Honkanen ja Stenroos päättivät yhdessä roolituksesta ja pallottelivat erilaisia ideoita keskenään.
Viimeisen läpimenon jälkeen Honkasen ja Stenroosin fiilikset ovat odottavat ja onnelliset. Lisäksi he kertovat olevansa kovin ylpeitä opiskelijoistaan.
— Teema ja työryhmän innostus ja intensiteetti on vaikuttanut paljon. Ei ole ollut niin kivinen tie, kuin olisi voinut olla, Honkanen vakuuttaa.
— Huomenna me päästetään irti ohjista ja siirretään vastuu opiskelijoille. Vähän haikeaa, mutta onhan se samalla mahtavaa, Stenroos kiteyttää.
Huomenna me päästetään irti ohjista ja siirretään vastuu opiskelijoille. Vähän haikeaa, mutta onhan se samalla mahtavaa, Stenroos kiteyttää.
— Viimeinen esitys syttyy, kun yleisö on paikalla, Honkanen toteaa ensi-illan kynnyksellä.
Produktion nopealla aikataululla ja intensiivisellä harjoittelulla ovat opettajat halunneet konkreettisesti osoittaa opiskelijoille, millaista työskentely alalla todellisuudessa on.
Ylistyslaulu onnellisuuden etsimiselle
Näytelmän päärooleja tähdittävät tanssi- ja teatterilinjan opiskelijat Maria Lähdes ja Timo Palomäki. Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että ison roolisuorituksen saaminen tuntui hyvältä. Kaksikko odottaa huomista ensi-iltaa innolla.
— Oon niin tyytyväinen omaan rooliin, se on niin mun näköinen, enkä olis voinut toivoa parempaa, iloitsee juuri kenraaliharjoituksista saapunut Lähdes.
— Tää oli tosi erityylinen rooli mitä oon yleensä tehnyt. Aiemmin oon tehnyt komediaa, ja tämä taas puolestaan oli enemmän draamaa, summaa Palomäki.
Palomäellä on päällimmäisenä hyvä fiilis koko produktiosta, ja hän kertookin päässeensä haastamaan itseään ja kehittymään näyttelijänä. Vuorosanoja hän on harjoitellut joka päivä.
Tää oli tosi erityylinen rooli mitä oon yleensä tehnyt. Aiemmin oon tehnyt komediaa ja tämä taas puolestaan oli enemmän draamaa, summaa Palomäki.
Hyvään fiilikseen yhtyy myös näyttelijät Jonni Anttila, Onni Hänninen ja Minea Pitkäranta.
Anttila kertoo hänellä olevan näytelmässä useampi pienempi rooli – tuurausten takia niitä on jopa kahdeksan. Hän ei osaa jännittää esityksiä, sillä läpimenoja on tehty niin monta kertaa, että esitykset menevät jo rutiinilla.
Pitkäranta kokee, että kenraaliharjoitus olisi voinut mennä hänellä paremmin, mutta on silti luottavainen huomista ensi-iltaa kohtaan. Vielä ei jännitä.
— Osan repliikeistä oppii tosi helposti ja osan kanssa takkuaa aina, mutta toistolla ja toistolla ja vastanäyttelijän kanssa, kun harjoittelee niin oppii parhaiten, kiteyttää Pitkäranta repliikkien opettelua.
Anttila kertoo hänellä olevan näytelmässä useampi pienempi rooli – tuurausten takia niitä on jopa kahdeksan.
— On hyvä fiilis, kun ollaan harjoiteltu niin paljon, niin osaa omat jutut ja voi mennä luottavaisin fiiliksin huomiseen esitykseen, kiteyttää Hänninen.
Tanssijan roolissa esityksessä nähdään tanssilinjalla opiskeleva Christopher Otieno. Otieno kertoo aluksi olleen haastavaa oppia useiden tanssien koreografiat, sillä ei ollut tehnyt tämän tyyppistä produktiota aiemmin. Tämän päivän harjoituksen jälkeen hän on kuitenkin itsevarmempi ja on tyytyväinen suoritukseensa.
Glitteriä tukassa ja pilviä poskissa
Näyttelijöiden upeat kampaukset sekä maskeeraukset ovat tehneet meikkaus- ja maskeeraus-linjan opiskelijat. Linjalla opiskeleva Kaiku Vatka kertoo projektin lähteneen liikkeelle siitä, kun heille annettiin teemaksi Pink Dreams.
Meikkaukset ovat pitkälti Vatkan suunnittelemia, sillä opiskelijat saivat vapaat kädet suunnitella ja ideoida meikkauksia teeman ympärille. Teatterilinja antoi palautetta maskeerauksiin liittyen, jotta lopulta yhteinen sävel pinkkeihin unelmameikkeihin löytyi.
Linjan vastuuopettaja Pia Pennala kertoo ”prokkisten” olevan parhaita oppimistilanteita, joissa täytyy sietää painetta. Pennala kertoo opiskelijoiden taitojen kehittyneen paljon produktion aikana, ja hän on tyytyväinen opiskelijoiden toteuttamiin meikkauksiin ja kampauksiin.
— Vaaleanpunaisia meikkejä tehtiin ensimmäistä kertaa lokakuussa, jolloin lähdettiin miettimään kokonaisuutta, joka hahmottuu vasta harjoituksissa ja läpimenossa, summaa Pennala.
Linjan vastuuopettaja Pia Pennala kertoo ”prokkisten” olevan parhaita oppimistilanteita, joissa täytyy sietää painetta.