Siirry suoraan sisältöön

Etelä-Pohjanmaan opiston ohjaajaopiskelijat lähtivät joulukuun alussa Tshekkiin lyhytaikaiseen vaihtoon. Tässä matkareportasissa he kertovat kuulumisiaan 2.-15.12.2023 Brnosta.

Ohjaajaksi opiskelevat lähtivät Ilmajoelta Erasmus-vaihtoon Brnoon

Kirjoittajat opiskelevat Etelä-Pohjanmaan opistolla kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoa.

Lähtöpäivä 2. joulukuuta

Lähtö Tshekkiin koitti lauantaina 2. joulukuuta.

Odottelimme lentokentällä jännittyneinä lentoa.

Tshekissä menimme ensin pääkaupunki Prahaan.

Prahassa oli jouluinen tunnelma, koska joulutorit oli juuri avattu.

Sunnuntai 3. joulukuuta

Tänään tutustuimme Prahan nähtävyyksiin. Aloitimme vanhastakaupungista raatihuoneen torilta. Siellä näimme astronomisen kellon.

Sen jälkeen ylitimme Vltavan joen Kaarlen siltaa pitkin Prahan linnalle.

Kävimme syömässä Marine-ravintolassa, jossa listalla oli muun muassa risottonero.

Kävimme myös The World Of Banksy -museossa.

Maanantai 4. joulukuuta

Tänään matkasimme aamulla Prahasta Brnohon, junamatka taittui nopeasti, junamatkamme koostui jännittävistä tilanteista ja hienoista maisemista.

Brnossa menimme asunnollemme ja sieltä lähdimme joulutorille.

Joulutorilta päin lähdimme kauppaan ruokaostoksille. Matkalla kauppaan näimme krokotiilin, jolla on jouluinen villapaita.

Lepäsimme loppuillan asunnoissamme pitkän päivän jälkeen!

Tiistai 5. joulukuuta

Tänään kävimme tutustumassa yhteistyöoppilaitokseemme Evangelic Academyyn, joka on sosiaalialan oppilaitos Brnossa.

Ensin oli meidän vuoro vetää opiskelijoille ice breaker -leikkejä.

Legendaarinen tyynyralli menossa.

Myös paikalliset opiskelijat olivat suunnitelleet meille mukavaa ohjelmaa.

Lopuksi lähdimme yhdessä syömään. Oli hauska tutustua paikallisiin opiskelijoihin!

Keskiviikko 6. joulukuuta

Tänään vierailimme Brnossa ukrainalaisten lasten avoimessa päiväkodissa YMCA:ssa. Toteutimme siellä ennen reissua suunnittelemaamme projektia lasten kanssa.

Lapset esittivät meille Pyhän Nikolaoksen päivän kunniaksi esityksiä. Leikimme lasten kanssa tutustumisleikkiä ja tanssimme Pää, olkapää, peppu -laulun tahtiin. Pääsimme myös lasten kanssa ulkoilemaan päiväkodin viereiseen puistoon.

Lasten esityksessä oli mahtava rekvisiitta.

Nyolaiset Salesian Centrellä

Nyon opiskelijat eli nuoriso- ja yhteisöohjaajiksi opiskelevat aloittivat projektinsa Salesian Centrellä. Salesian Centre on keskus, jossa on monenlaista harrastustoimintaa lapsille ja nuorille sekä avoin nuorisotila

Vaikka leikkijät olivat eri ikäisiä, upposivat leikkimme hyvin.

Pidimme ensin lyhyen esittelyn suomesta ja koulustamme. Sitten vedimme erilaisia leikkejä, kuten kuvissa menossa olevan solmuleikin.

Torstai 7. joulukuuta

Tänään projektimme Salesian Centrellä jatkui leikein sekä Suomi-teemaisella visalla.

Visailu sujui hyvin ja osallistujat nauttivat siitä kovasti.

Visailun lomassa askartelimme myös jouluisen kranssin, ja se jäi muistoksi Salesian Centrelle.

Perjantai 8. joulukuuta

Aamupäivällä vierailimme Chovánekissa sijaishuollon yksikössä. Yksikkö on 70-paikkainen ja siellä on 0-18-vuotiaita lapsia.

Laitoksessa on kiireellisesti sijoitettuja lapsia. Lapset viettävät laitoksessa korkeintaan vuoden, jonka jälkeen he palaavat omaan perheeseensä, jos perheen tilanne on parantunut tai sitten he menevät lastensuojeluyksikköön.

Iltapäivällä vierailimme toisessa Salesian Centressä Saleskossa.

Keskuksen johtaja esitteli meille keskuksen monipuolista toimintaa. Salesko tarjoaa alueen lapsille ja nuorille harrastuskerhoja ja avoimen nuorisotilan.

Lauantai 9. ja sunnuntai 10. joulukuuta

Osa porukastamme kävi viikonlopun aikana Galerie Vankovka -nimisessä ostoskeskuksessa, josta löytyi joka tarpeeseen liikkeitä. Kävimme siellä syömässä Ugo-nimisessä ruokapaikassa, josta saa tilattua erilaisia salaatteja.

Ugon salaatti.

Osa porukasta kävi Book Therapy -nimisessä kirjakaupassa ja samalla Vinyl Records -nimisessä vinyylilevyjen kaupassa.

Loput viikonlopusta käytimme vain asunnolla rentoutumiseen ja seuraavan viikon vierailukohteisiin tutustumiseen.

Maanantai 11. joulukuuta

Tänään aamukahvin jälkeen lähdimme sovitusti Hanan koululle, jonne olimme sopineet treffit Hanan opiskelijan Natyn kanssa. Hän oli ystävällisesti järjestänyt meille tutustumiskierroksen peruskouluun, jota ylläpitää katolinen kirkko.

Oppilaiden tekemää taidetta.
Kierrätysaskartelua.

Tässä koulussa oppilaita on yli 500 ja sekä ala- että yläkoululaiset ovat samassa koulurakennuksessa.

Koululta jatkoimme matkaa observatoriolle, jonka pihalla oli mahdollisuus testata esimerkiksi oma paino eri planeetoilla.

Tämän jälkeen olikin jo lounasaika, joten hyppäsimme tramiin ja palasimme aamuiselta retkeltä takaisin kaupungin keskustaan.

Lounaan jälkeen Senni, Naomi ja Jenna olivat valmistelleet meille kaupunkiesittelyn. Toki paikat ovat meille kovasti jo viikossa tulleet tutuiksi, mutta ehkäpä lukija saa tästä matkavinkkiä, jos Brnoon joskus matkustaa.

Hevospatsas Moravian aukiolla.
Brnon keskustan pääaukion jouluisia tunnelmia.

Kävimme piipahtamassa myös pienessä suklaapuodissa sekä joulutorin saippuakojulla – jotkut saavat tänä jouluna ihanan makuisia ja tuoksuisia joululahjoja!

Päivän päätteeksi tuumailtiin, mitä ammatillisia ajatuksia päivä meissä herätti ja valmistauduttiin huomispäivän uusiin vierailuihin.

Tiistai 12. joulukuuta

Iltapäivällä vierailimme Youth club Vatassa, joka on nuorisotila suunnattu 9-26-vuotiaille nuorille. Ensin nuorisotilan työntekijä esitteli meille kylän eri paikkoja, joissa nuoret hengaavat.

Tila seinillä oli paljon hienoja julisteita liittyen esimerkiksi kiusaamiseen, mielenterveyteen ja seksuaalisuuteen.

Osa porukasta vierailu autististen lasten päiväkodissa, jossa oli kolme kuuden lapsen ryhmää, joissa jokaisessa oli kolme aikuista. Seinille laitettu lasten päiväjärjestys, ja lapsilla oli oma huone, jossa saivat yksilöllisesti tehdä tehtäviä tai rauhoittua.

Päiväkodissa on myös lapsia, joilla on autismin lisäksi muita nepsy-diagnooseja. Meille esiteltiin päiväkodin toimintaa sekä eri toimintatiloja.

Iltapäivällä vierailimme Youth club Vatassa joka on nuorisotila suunnattu 9-26-vuotiaille nuorille.

Ensin nuorisotilan työntekijä esitteli meille kylän eri paikkoja joissa nuoret hengaavat. Sen jälkeen menimme tutustumaan nuorisotilalle. Siellä järjestetään kerhoja esimerkiksi nuorille, joilla on vaikeuksia koulunkäynnin kanssa.

Keskiviikko 13. joulukuuta

Tänään vierailimme Youth Club Pavlacilla, joka on avoin nuorisotila Brnon alueella. Pavlac toteuttaa toimintaa pääsääntöisesti 6-21-vuotiaille nuorille, kohderyhmänä erityisesti romaninuoret.

Päivän toisena vierailukohteena oli romanikulttuurin museo, jossa saimme opastetun kierroksen ja paljon uutta tietoa romanikulttuurista. Mielestämme oli kiinnostavaa nähdä millainen romanien asema on ollut menneisyydessä ja nykyään. Tšekissä romanien tilanne on jopa huonompi kuin Suomessa.

Torstai 14. joulukuuta

Perjantai 15. joulukuuta

Juttua päivitetään 15. joulukuuta asti.

Mitä mieltä olet artikkelista?