Siirry suoraan sisältöön

Kason opiskelijat lähtivät vaihtoon Italian Palermoon

Suvi Karhu

Kirjoittaja opiskelee Etelä-Pohjanmaan opistolla kasvatus- ja ohjausalaa.

Etelä-Pohjanmaan opiston kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoita on matkustanut joulukuun alussa ryhmävaihtoon Italian Palermoon. Opiskelijat ovat siellä 3.-16. joulukuuta. Kyseessä on Allianssin organisoima ryhmävaihto, jossa opiskelijoita myös muista kaso-oppilaitoksista.

Lauantaina 2. joulukuuta

Tarina Palermon ryhmänvaihdosta alkaa siten, että lauantaina 2.12. saimme ryhmäni kanssa tiedon seuraavan päivän lentojemme peruuntumisesta. Münchenin lentokenttä Saksassa oli päätetty sulkeea sankan lumipyryn vuoksi turvallisuussyistä.

Lauantai-iltana saimme vielä onneksi tiedon korvaavasta lennosta, joka tekisi välilaskun Milanossa Italiassa, ja vaihtaisimme konetta siellä kohti Palermoa. Siispä uudelleen check-in, sillä uusi lento olisi varattuna. Aikataulu ei muuttunut kuin runsaat kolme tuntia alkuperäisestä.

Meidän ryhmäämme kuuluvat Zehra, Lora, Tiina, Janne ja minä (Suvi).

Majoituksemme on vanha katolinen kirkko, Associazione Domus Carmelitana Siculorm, osoitteessa Via Giovanni Grasso 13 A.

Majoituspaikkamme tiloissa on aiemmin toiminut munkkiluostari ja pyhät taulut koristavat joka puolella seiniä.

Sunnuntaina 3. joulukuuta

Ennen uuden lennon vahvistamista tunne oli jäätävä ja pelotti, että mitäs nyt. Olinhan minä kuitenkin ensimmäistä kertaa lähdössä ”hieman” pidemmälle reissulle kotoa.

Matka Palermoon meni lopulta hyvin. Hankalinta on ollut päästä Palermon lentokentältä bussilla lähemmäs majoituskohdetta. Vaikeaa oli etenkin kielimuurin takia, koska sen vuoksi bussikuljettajalla meni jo hermot meihin.

Bussista jäimme pois päätepysäkillä ja sieltä Erasmus-työntekijä tuli opastamaan meille tien kohti majoitusta. Tässä vaiheessa kello oli paikallista aikaa 21, ja kaikilla oli kova nälkä ja väsy. Kun jokainen oli saanut matkatavaransa vietyä huoneeseensa, meidät vietiin syömään pizzeriaan, joka oli ihan lähellä majoitustamme.

Maanantaina 4. joulukuuta

Harjoittelupaikkamme Palermossa on Centro San-Giovanni Apostolo eli Giovannin nuorisokeskuksessa.

Giovanin tiloissa otettiin kuvia ryhmästämme ja ohjaajista.

Tiistaina 5. joulukuuta

Tiistaina meidän ryhmämme sai Giovanin nuorisokeskuksesta pari vapaaehtoista oppaaksemme kaupunkikierrokselle.

Keskiviikkona 6. joulukuuta

Keskiviikkona vietimme Suomen itsenäisyyspäivää ahkeroimalla Palermossa, Giovannin tiloissa. Teimme esimerkiksi ristikkoja, joihin piti etsiä tietoa Giovannin koulutusohjelmista, rahoituksesta ja ryhmävaihdostamme.

Pienellä avulla saimme tehtävät tehtyä! Tehtävien tekemiseen kuului totta kai myös espresson nauttiminen toimistolla.

Torstaina 7. joulukuuta

Torstaina ryhmästämme jokainen sai toteuttaa keskuksessa oman ohjaustilanteensa, jonka suunnitteluun käytimme aikaa keskiviikkona. Giovanin kouluttajat käänsivät meidän englanninkieliset ohjeemme lapsille ja nuorille italiaksi.

Autoimme lapsia kotitehtävissä nuorisokeskuksella Palermossa.

Tilanteet olivat haasteellisia ja hupaisia, mutta lopulta aina pääsimme hyvään lopputulokseen. Ensin oli saatava ohjaajat ymmärtämään leikki tai peli, ja sen jälkeen toteutus jäi lapsille ja meille ohjaajille.

Pari ohjaajaa Palermon nuorisokeskuksessa.

Perjantaina 8. joulukuuta

Päivämme ovat alkaneet bussimatkalla kohteisiin kello 9:30. Giovanin henkilöt vuorollaan ovat saapuneet bussiasemalle ottamaan meidät vastaan ja matkustamaan kanssamme.

Olo on ollut turvallinen ja oikeaan osoitteeseen pääseminen on taattu joka päivä. Päivä on päättynyt kello 18 kohteessa, joka tällä viikolla on ollut nuorisokeskuksessa, johon runsaan tunnin pituinen bussi- tai metromatka.

Lauantaina 9. joulukuuta

Lauantaina oltiin nuorten leirikeskuksessa Altavillassa, Miliciassa. Nuoret saapuivat tänne leirille aamulla ja lähtevät huomenna.

Meidän ryhmä sai auttaa valmisteluissa ennen nuorten saapumista. Minä laitoin noin 30 sänkyyn lakanat parini kanssa.

Nuorten leirillle osallistui paljon porukkaa.

Maanantaina 11. joulukuuta

Meidän ryhmäämme tultiin vastaan kello 9:45 majoituksemme aulaan ja lähdimme kävellen uuteen kohteeseemme, Associazione Inventare insieme Centro Tauhun. Kohteessa järjestetään toimintaa 6-25-vuotiaille, esimerkiksi koulupäivien jälkeen.

Associazione Inventare insieme Centro Tauhssa sijaitsee myös musiikkistudio, jossa on mahdollisuus nauhoittaa nuorten harjoittelemia biisejä, joista he tekevät myös musiikkivideon.

Kohteessa on värikkäät seinät inspiroimassa ja löytyipä sieltä joulukuusikin koristeineen.

Soittimia on joka lähtöön ja sain nähdä 3D-tulostimenkin ensimmäistä kertaa. Studiossa olo oli kuin Suomessa. Rakennus oli todella siisti ja nykyaikainen ja seinillä akustiikkalevyt.

Saimme olla mukana lasten kanssa legojen keskellä ja tsemppaamassa temppuradalla. Meteli oli välillä aikamoista.

Tiistaina 12. joulukuuta

Aamupalan jälkeen kello 9:30 meitä tultiin vastalle noutamaan majoituksemme edustalta ja lähdimme kävellen uuteen kohteeseen. Kohde on seurakunnan ylläpitämä päiväkoti Palermossa, Danisinni.

Päiväkodissa oli takapihalla aaseja, vuohia, ankkoja, sorsia, kanoja ja hevonen. Päiväkodin lapset ja työntekijät ruokkivat ja hoitavat eläimiä.

Rahoituksen päiväkodin ylläpitoon antaa seurakunta, mutta toiminnan ylläpitämiseksi pidetään paljon esimerkiksi karnevaaleja piha-alueella ja teltassa, jossa myydään askarteluja ja järjestetään esiintymisiä. Lipputuloilla saadaan rahoitettua eläinten hoitokulut ja päiväkodin toimintaa.

Tutustuimme päiväkotiin ja iltapäivällä osallistuimme pihalla peleihin ja leikkeihin ja sisällä jouluaiheisiin askarteluihin ja pienimmät saivat leikata ja väritellä jouluaiheisia kuvia.

Keskiviikkona 13. joulukuuta

Tänään vietimme päivän uudessa kohteessa, nuorisotiloissa Laboratorio Zen Insiemessä. Kohteeseen oli majoituksestamme runsaan puolen tunnin automatka.

Keskukseen olivat tervetulleita lähiön lapset ja nuoret sekä nuoret äidit lapsensa kanssa saamaan tukea lastenhoidossa ja ohjausta ruoanlaittotaitoihinsa. Nuorisokeskus on MLL:n rahoittama. Kohteessa ei saanut ottaa kuvia, se oli ehdotonta.

Saimme osallistua ohjaajan ja muutaman nuoren kanssa valmistamaan Lucian päivän herkkuja, jotka nautittiin päivän lopuksi ennen kuin nuorisokeskus sulkeutui ja samalla jouduimme kovaan tenttiin, kun nuoret halusivat tietää Suomesta. Yksi kiinnostavimmista aiheista on Joulupukki, asuuhan yksi meidän ryhmästämme Rovaniemellä, Joulupukin pajan lähellä.

Torstaina 14. joulukuuta

Viimeinen tutustumiskohteemme oli paikallinen järjestö, joka tekee työtä lasten ja nuorten eteen, että heillä olisi muitakin aktiviteetteja tarjolla kuin jalkapallo. Palermossa sitä harrastavat lähes kaikki nuoret, koska muuta ei oikeastaan ole tarjolla.

Kuvassa ryhmämme kuulemassa ja järjestön työskentelystä lähikoulun oppilaiden hyväksi.

Aktiviteetteihin, joita ovat esimerkiksi lentopallo, pihapelit, teatteri ja elokuvat, houkutellaan lapsia ja nuoria mukaan. Näin saadaan nuoret pysymään poissa kaduilta.

Torstaina on ryhmällämme ollut myös mahdollisuus vapaa-aikaan ja ostosten tekemiseen. Iltapäivällä meidät vietiin tutustumaan No Mafia-museoon.

Perjantaina 15. joulukuuta

Perjantaina saatiin loppuarviot ja todistukset. Lisäksi valmistimme jälkiruokaherkkuja lapsi- ja nuorisokeskuksessa.

Lauantaina 16. joulukuuta

Eilen kotiuduimme Italiasta. Perjantaina oli porukalla yhteinen palaute kahden viikon annista ja päivälliselle lähdettiin kaikki yhdessä.

Paitsi minä. Sairastuin perjantaita vasten yöllä, tuli kova kuume, yskä ja heikko olo. Ryhmässämme levisi flunssa kulovalkean tavoin kaataen neljä viidestä vuorotellen, ja minä en päässyt perjantaina osallistumaan mihinkään ja lauantai-aamuna otin lääkkeitä niin, että pystyin joitenkin matkustamaan kotiin.

Kotona olimme jokainen sunnuntaiaamuun mennessä.

Reportaasia täydennetiin joulukuun 17. päivään asti.

Mitä mieltä olet artikkelista?