Siirry suoraan sisältöön
Kuvituskuva, jossa on keltainen Pokemonia muistuttava animehahmo

Synthifriends-tapahtumassa pohdittiin tekoälyä

Hanna Hietikko

Vaasan yliopiston yhteydessä sijaisevassa VME-laboratoriossa 25.4. pidetyssä Synthifriends-seminaarissa keskusteltiin chatboteista, sosiaalisista roboteista, ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta sekä tekoälystä. Synthifriends on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Synthetica-hanketta, jossa ovat mukana Vaasan yliopiston lisäksi Tampereen ja Jyväskylän yliopistot.

Seminaarin aloitti keynote-puheenvuorollaan Norjasta tullut vierailija, NTNU:n apulaisprofessori Kristine Ask NTNU:sta. Jyväskylän yliopistosta Marko Siitonen ja Mitra Raappana. Vaasan yliopistoa edustivat tapahtumassa Joni-Roy Piispanen, Tomi Laapotti, Rebekah Rousi ja Tanja Sihvonen. Riikka Nissi toimii sekä Vaasan että Jyväskylän yliopistossa.

Askin esityksen aiheena oli hänen työhönsä perustuen Roleplay, romance and chatbots: Fandom and gaming in the age of AI. Hän on tutkinut Character.ai-chatbotin hyödyntämistä Call of Duty -pelin faniyhteisöissä. Askin mukaan aihe on ajankohtainen, sillä sekä tekoälyn käyttö että romantiikan suosio on kasvussa jokaisessa mediagenressä.

Character.ai on tekoälyä hyödyntävä chatbot, jonka idea oli aluksi keskustelun mahdollisuus vaikkapa Äiti Teresan tai Elon Muskin kaltaisen botin kanssa. Sittemmin sen ominaisuuksia on alettu hyödyntää omien hahmojen tekemiseen. Nyt tekoälybotilla on 20 miljoonaa käyttäjää.

Kuvakaappaus oman hahmon tekemisestä character.ai-sivustolta.

Mikäli character.ai:n avulla muodostetut hahmot eivät toimi halutulla tavalla roolipelatessa, niitä on mahdollista muokata vielä luomisen jälkeenkin. Tekoälystä otetaan kuitenkin ilo irti etenkin fanifiktion kehittelyssä.

Mitä mieltä olet artikkelista?
  • Hauska 
  • Tärkeä 
  • Mielenkiintoinen 
  • Liikuttava 
  • Kelpo 
  • Tylsä 

Vastaa