Jyväskylän yliopisto
Open Seminar: Where does the evil live? Looking at the underbelly of AI
The seminar discusses and demonstrates the negative, unethical and criminal uses of artificial intelligence from societal perspective. How can we identify and mitigate the misuse of AI? We invite researchers…
Vähät faktoista, kunhan on hyvä tarina tai vahva maailmankuva
Olen pitkään luullut, että faktoilla ja totuuden tavoittelulla on väliä ja että tieteellisellä tutkimuksella päästään lähimmäs kokonaiskuvaa todellisuudesta. Olen naiivisti uskonut, että kunhan ihmiset vain saavat tuoreimman tiedon lähdeviitteineen, he…
Food Business Challenge 2024
Food Business Challenge -ideakilpailun finaali Lakeus Kokkaa -tapahtumassa! Food Business Challenge -kilpailussa etsitään ruoka-alalle uusia innovaatioita ja liikeideoita kaikille ruokaketjun osa-alueille. Kilpailussa on kaksi sarjaa: ideasarja ja startup-sarja. Kilpailun tuomaristo…
Synthifriends-tapahtumassa pohdittiin tekoälyä
Vaasan yliopiston yhteydessä sijaisevassa VME-laboratoriossa 25.4. pidetyssä Synthifriends-seminaarissa keskusteltiin chatboteista, sosiaalisista roboteista, ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta sekä tekoälystä. Synthifriends on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Synthetica-hanketta, jossa ovat mukana Vaasan yliopiston…
Taitavasti tehtyä vaikuttavaa viestintää on vaikeaa vastustaa
Tässä esseessä käsitellään vaikuttavaa viestintää, jolla pyritään siihen, että vaikutettava muuttaa ajatteluaan ja jopa toimintaansa. Esittelen oppimisjakson kirjallisuuden eli Persuasive communication (2016) ja Argumentation and critical decision making (2012) -teoksiin…
Kasvisruoasta viestivät kampanjat menevät herkästi pieleen
Käsittelen tässä esseessä vaikuttamaan pyrkivää viestintäkampanjointia kahden esimerkin avulla. Valitsemani kampanjat ovat ruotsalaisen Oatlyn Maitomyytit-kampanjaa vuodelta 2020 sekä Seinäjoella vuosittain järjestettävän Provinssi-festivaalin myyntipaikkahakua kesäksi 2024. Kumpikin kampanjan aihe liittyy kasvisruokaan…