Siirry suoraan sisältöön

Jyväskylän yliopisto

Vähät faktoista, kunhan on hyvä tarina tai vahva maailmankuva

Vähät faktoista, kunhan on hyvä tarina tai vahva maailmankuva

touko 10, 2024

Olen pitkään luullut, että faktoilla ja totuuden tavoittelulla on väliä ja että tieteellisellä tutkimuksella päästään lähimmäs kokonaiskuvaa todellisuudesta. Olen naiivisti uskonut, että kunhan ihmiset vain saavat tuoreimman tiedon lähdeviitteineen, he…

Kuvituskuvana tekstilogo FBC

Food Business Challenge

touko 8, 2024

Food Business Challenge -ideakilpailun finaali Lakeus Kokkaa -tapahtumassa! Food Business Challenge -kilpailussa etsitään ruoka-alalle uusia innovaatioita ja liikeideoita kaikille ruokaketjun osa-alueille. Kilpailussa on kaksi sarjaa: ideasarja ja startup-sarja. Kilpailun tuomaristo…

Kuvituskuva, jossa on keltainen Pokemonia muistuttava animehahmo

Synthifriends-tapahtumassa pohdittiin tekoälyä

huhti 25, 2024

Vaasan yliopiston yhteydessä sijaisevassa VME-laboratoriossa 25.4. pidetyssä Synthifriends-seminaarissa keskusteltiin chatboteista, sosiaalisista roboteista, ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta sekä tekoälystä. Synthifriends on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Synthetica-hanketta, jossa ovat mukana Vaasan yliopiston…

Kuvituskuva somettajasta kuvaamassa ympyrävalossa

Taitavasti tehtyä vaikuttavaa viestintää on vaikeaa vastustaa

huhti 23, 2024

Tässä esseessä käsitellään vaikuttavaa viestintää, jolla pyritään siihen, että vaikutettava muuttaa ajatteluaan ja jopa toimintaansa. Esittelen oppimisjakson kirjallisuuden eli Persuasive communication (2016) ja Argumentation and critical decision making (2012) -teoksiin…

Kuvakaappaukset tarkasteltavina olevista kampanjoista

Kasvisruoasta viestivät kampanjat menevät herkästi pieleen

huhti 22, 2024

Käsittelen tässä esseessä vaikuttamaan pyrkivää viestintäkampanjointia kahden esimerkin avulla. Valitsemani kampanjat ovat ruotsalaisen Oatlyn Maitomyytit-kampanjaa vuodelta 2020 sekä Seinäjoella vuosittain järjestettävän Provinssi-festivaalin myyntipaikkahakua kesäksi 2024. Kumpikin kampanjan aihe liittyy kasvisruokaan…