Siirry suoraan sisältöön

Mahtava matka Gironaan

Nataliia Bazarna

Kirjoittaja osallistui Etelä-Pohjanmaan opiston Erasmus-opintomatkalle.

Tämä reportaasi on matkapäiväkirja Etelä-Pohjanmaan opiston huhtikuiselta Erasmus-matkalta Espanjan Gironaan. Lue myös opiskelijoiden matkapäiväkirja ja kolumni samasta reissusta.

17.4.2023

Aamulla menimme CFA Gironaan nauttimaan kauniista arkkitehtuurista ja luonnosta matkan varrella. Siellä meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleiksi, tutustuttiin koulun historiaan, organisaatiorakenteeseen ja opetusmenetelmiin. Kävelimme myös koulun käytävillä ja keskustelimme koulun oppilaiden kanssa, jotka kertoivat ​​opiskelustaan.

He valmistivat meille myös herkullisen lounaan, ja meillä oli mahdollisuus jutella entistä enemmän rennossa ilmapiirissä. Ja illalla meitä odotti kaupunkikierros. Meille näytettiin ja kerrottiin tarina Gironan kaupungin kuuluisista paikoista. Games of Thrones -sarjaa kuvattiin täällä paikoin. Kaupungin muinainen arkkitehtuuri on kiehtovaa.

18.4.2023

Seuraavana päivänä menimme koululaisten kanssa vuorille retkelle St Pere de Rodesille ja Cadaquésille. Tie oli mutkainen ja johti korkealle vuorelle. Aika matkalla kului nopeasti, kun juttelimme ja lauloimme lauluja. St Pere de Rodes oli erittäin kaunis ja näkymät olivat lumoavia.

Ensimmäiset asiakirjat, joissa tämä luostari mainittiin, olivat vuodelta 878, mutta sen loisto on kiehtova. St Pere de Rodesin ja Cadaquésin erottuva piirre on kirkko, joka on tarkka kopio Vatikaanin kirkosta. Kirkossa käymisen jälkeen kävelimme kaduilla pienestä Cadaquesin kaupungista, joka sijaitsee meren rannalla. Meri on kaunis mutta silti viileä, ja moni ei uskalla uida, mutta sellaisiakin ​​rohkeita oli.

19.4.2023

Seuraavana päivänä vierailimme koulun toisessa haarassa. Meille esiteltiin koulu ja kerrottiin katutaidefestivaali MonArtista, joka järjestetään vuosittain Gironassa. Ja sitten kävelimme kaupungin kaduilla, missä meille näytettiin taiteilijoiden katuteoksia ja kerrottiin jokaisen piirustuksen idea.

Illallisella esittelimme korkeakouluamme ja koulutusjärjestelmäämme Suomessa. Ilta oli mielenkiintoinen, sillä yleisö oli kiinnostunut ja esitti monia kysymyksiä.

20.4.2023

Päiväsaikaan torstaina meillä oli vapaata aikaa kävellä omin päin kaupungin kaduilla ja vierailla Muralla de Geronassa, joka koostuu muurista ja vartiotorneista, jotka ympäröivät vanhaa ja keskiaikaista kaupunkia, jolla oli historiallisesti tärkeä rooli puolustuksessa siirtokuntaan hyökkääjiä vastaan. Erittäin hyvä paikka nähdä Girona korkealta! Seinää kiipeäminen vaatii fyysistä kestävyyttä, mutta näkymät ovat sen arvoisia.

Illalla osallistuimme runoillalliselle koululaisten kanssa. Aika kului nopeasti ja aktiivisesti. Käänsimme suomalaisen kirjailijan runon englanniksi ja sitten katalaaniksi, ja luimme runon kaikki yhdessä kolmella kielellä. Ja illan päätyttyä menimme ravintolaan illalliselle, jossa vierailimme katalonialaisen keittiön keittiössä ja juttelimme paljon.

21.4.2023

Perjantaiaamuna lähdimme Barcelonaan ja siellä kävelylle kaupungin kaduille. Vierailimme Sagrada Famíliassa ja kävelimme Parc Güellin läpi.

22.4.2023

Meillä oli vapaa-aikaa ja voimme vieraimme paikoissa, kuten El Gòtic eli Barcelonan vanhankaupungin korttelissa, Arc de triomphe de l’Étoile eli riemukaarella, Barcelonan katedraalissa, joka espanjankieliseltä nimeltään La Catedral de la Santa Cruz y Santa Eulaliassa, Santa Maria del Mar -kirkossa ja Monument a Colomilla, joka on Kolumbuksen muistomerkki.

23.4.2023

Aikaisin aamulla lähdimme lentokentälle. Matkaviikkomme meni niin nopeasti ja erittäin vauhdikkaasti. Ja pysyy jokaisen sydämessä pitkään.

Mitä mieltä olet artikkelista?