Siirry suoraan sisältöön

CFA Gironan opiskelijoiden kanssa päiväretkellä St Pere De Rodesin luostarissa. Kuvat: Lauri Niemelä

CFA Gironan opiskelijoiden kanssa päiväretkellä St Pere De Rodesin luostarissa otettu ryhmäkuva.

Täydentyvä matkapäiväkirja Etelä-Pohjanmaan opiston opiskelijoiden opintomatkasta Espanjaan, por favor!

Etelä-Pohjanmaan opiston opiskelijat eri opintolinjoilta.

Opiskelijat ovat suunnitelleet tätä viikon kestävää Erasmus-vaihtoa syksystä 2022 asti. Jutun kirjoittivat Miisa Myllymäki, Eero Remes, Elias Valima ja Oona Yhtiö.

Tämä juttu on Etelä-Pohjanmaan opiston Erasmus-opintomatkan päiväkirja, jota kirjoittavat mukana Espanjassa olevat opiskelijat. Opiston 16 opiskelijaa ja 2 opettajaa ovat lähteneet sunnuntaina 16.4. viikoksi Espanjan Gironaan ja Barcelonaan tutustumaan paikalliseen aikuisoppilaitokseen sekä kieleen ja kulttuuriin.

Tämä päivittäin täydentyvä, opiskelijoiden kirjoittama reportaasi välittää tietoa ja tunnelmia suoraan viikon mittaisen opintomatkan varrelta. Lue myös ukrainalaisten opiskelijoiden tekemä reportaasi ja kolumni!

Sunnuntaina 23. huhtikuuta

Lähdimme aikaisin hotellilta kohti Pl Catalunya -aukiota, josta nousimmekin Aerobusin kyytiin. Pääsimme ajoissa lentokentälle, ja meillä oli myös runsaasti aikaa kierrellä lentokentän kaupoissa ja käydä aamupalalla ennen lentoa.

Lento sujui hyvin, vaikka välillä olikin turbulenssia. Päästyämme Helsinki-Vantaalle meillä oli vielä tunti aikaa ennen lähijunan lipun voimassaoloa, joten kerkesimme käydä syömässä

Meillä oli myös Tikkurilassa tunti aikaa ennen junaan nousua, jonka itse käytin juna-asemalla istuskellessa. Junamatka meni nopeasti, ja pääsimme turvallisesti takaisin Seinäjoelle.

Lauantaina 22. huhtikuuta

Tänään opiskelijat pääsivät kiertämään vapaasti Barcelonassa. Itse kävin pitkien yöunien jälkeen aamupalalla hotellin läheisyydessä olevassa kahvilassa.

Tämän jälkeen suunnistimme La Ramblalle, ja kävimme siinä lähellä olevissa kaupoissa. Ramblalta lähdimme takaisin hotellille lepäämään, ja sen jälkeen kävimme kaupassa.

Illalla kävimme vielä etsimässä pizzeriaa, mutta päädyimme sittenkin kiinalaiseen ravintolaan. Sää oli todella hyvä koko päivän, joten oli mukavaa kävellä eri paikkoihin. Illalla oli vielä mukava rentoutua hotellilla pakkaamisen jälkeen.

Perjantaina 21. huhtikuuta

Perjantaiaamusta lähdimme tutustumaan Barcelonaan, jossa vietämme viikonlopun. Paikalle päästyämme suuntasimme heti ihailemaan Barcelonaan suurta kirkkoa, Sagrada Familiaa, jonka jälkeen opiskelijoilla oli vapaa-aikaa iltapäivään asti.

Sagrada Familian katedraali

Iltapäivällä vierailimme tunnetussa Park de Guellissä, jossa sai kierrellä vapaasti. Loput perjantai illan puuhasteluista saivat opiskelijat itse päättää. Monet käppäilivät ympäri Barcelonaa tutustuen kaupungin nähtävyyksiin, kauppoihin ja ravintoloihin.

Torstaina 20. huhtikuuta

Torstaina opiskelijat saivat iltapäivään asti kulkea vapaasti Gironassa. Osa opiskelijoista kävi esimerkiksi shoppailemassa tai kokeilemassa paikallisia ravintoloita.

Illalla ohjelmana oli runoilutuokio, joka järjestettiin CFA Gironanassa. Ohjelmaan osallistui suomalaisten lisäksi kataloniaisia opiskelijoita. Tarkoituksena oli kääntää merkittävän suomalaisen runoilijan Pentti Saarikosken runo englanniksi ja katalaaniksi.

Runoilta CFA Gironassa. Käsittelyssä Pentti Saarikosken runo suomeksi, englanniksi ja katalaaniksi. Kuva: Päivi Sirkka

Pohdimme yhdessä myös runon merkityksiä ja keskustelimme Pentti Saarikoskesta. Ohjelman lopuksi luimme kaikki yhdessä runon läpi, mikä pienen hiomisen jälkeen onnistui lopulta hyvin. Päivä päättyi illalliseen tyypilliseen katalonialaiseen ravintolaan Bistrottiin.

Viimeinen ilta Gironassa. Yhteisellä illallisella CFA Gironan opettajien kanssa. Kuva: Päivi Sirkka

Keskiviikkona 19. huhtikuuta

Keskiviikkoisena aamupäivänä kävimme ihailemassa Gironan Santa Eugenian kaupunginosassa paikallisten sekä kansainvälisten katutailijoiden teoksia. Teosten säkenöivät värit, elämää virtaava estetiikka ynnä arkiset mutta elintärkeät aiheet korostivat vähempiosaisen kaupunginosan yhteisöllisyyttä, monimuotoisuutta ja monikulttuurisuutta sekä piilevää kauneutta ja voimaa.

Keskiviikkoaamun kuvia. Katutaidetta Santa Eugenian alueella Gironassa.

Iltapäivän olimme kaikki omilla teillämme tutustumassa Gironan katuohin ja kuppiloihin. Päivän päätteeksi menimme CFA Gironalle esittelemään suomalaisen koulutusjärjestelmän sekä Opistomme hienouksia sekä vertailemaan Suomen, Espanjan ja Ukrainan koulutuspolkujen erilaisuuksia.

Tiistaina 18. huhtikuuta

Tiistaina matkasimme välimerelliseen idylliin Sant Pere De Rodesiin. Vierailimme Sant Pere De Rodes -luostarissa, joka on pitkän ja vaiheikkaan historiansa aikana on ollut tärkeä pyhiinvaeltajien etappi Rooman ja maineikkaan Santiago de Compostelan välillä sekä joutunut puolustautumaan turkkilaisilta merirosvoilta ja ranskalaisilla valloittajilta.

Luostarin rakennus erottui jo kaukaa matkalla luostarille.
Vaaleansininen meri, jota kohti vihreät rinteet viettävät.
Costa Bravan rantaviivaa kohti vaaleansinistä merta, jota kohti vihreät rinteet viettävät.

Luostarissa näimme 600-luvulla maalatun osittain säilyneen maalauksen, Vatikaanista kopioidun kirkkosalin sekä kahvia, mutta emme yhtäkään munkkia, sillä luostari oli hylätty 1700-luvun lopulla (edellä mainittujen ranskalaisten vuoksi).

Tiiliseinää luostarin sisältä.
Luostarin sisältä.
Opas kirkon sisällä.
Oppaamme kirkon sisällä.
Luostarin pylväitä
Luostarin pylväitä.

Luostarilta jatkoimme matkaa henkeäsalpaavan hurjien vuoristo- ja rannikkomaisemia ihaillen Costa Bravan itärannikolla sijaitsevaan Cadaquésin kylään, missä ovat vierailleet nimekkäät taiteilijat kuten Salvador Dali, Pablo Picasso, Joan Miró sekä kirjailija G.G. Márquez. Cadaquésissa nautimme lomakylän rustiikasta sekä meren antimista.

Tiistaina iltapäivän vietimme Cadaquesissa. Kuva: Päivi Sirkka

Päiväreissun päätteeksi me eriskummalliset pyhiinvaeltajat matkasimme Tramontanan saattelemana takaisin Gironaan.

CFA Gironan opiskelijoiden kanssa päiväretkellä St Pere De Rodesin luostarissa.

Maanantaina 17. huhtikuuta

Maanantaina päästiin tutustumaan paremmin Gironaan sekä paikalliseen kulttuuriin. Aamulla ryhmä suuntasi kohti CFA Girona escola d’adults -koulua. Kyseinen koulu järjestää ilmaista aikuiskoulutusta eri tasoisille opiskelijoille ja painottuu etenkin kieliopintoihin. Koululla päästiin tapaamaan paikallisia opiskelijoita ja tutustumaan heidän pääkampukseensa.

Vierailun jälkeen vietettiin muutama tunti vapaa-aikaa, jonka aikana käytiin esimerkiksi syömässä ja kiertelemässä erilaisia kauppoja etenkin vanhassakaupungissa.

Illalla vuorossa olikin tutustumista paikallisiin nähtävyyksiin ja kulttuuriin englanninkielisen oppaan johdolla. Tosin paras nähtävyys – tai ainakin söpöin – taisi olla paikallinen saukko.

Sunnuntaina 16. huhtikuuta

Matka alkoi Seinäjoen juna-asemalta kohti Helsinki-Vantaata, josta lento lähti kohti Barcelonaa ja päivä kuluikin pääosin matkustamisen merkeissä.

Tikkurilan juna-asemalla matkalla kohti lentokenttää.
Lentokentällä Miisa, Elias ja Eero koneeseen pääsyä odottamassa.
Drone-linjalaiset lentokonespottailemassa ennen koneeseen nousua. Kuvat: Lauri Niemelä

Lennon aikana lisäjännitystä toivat sekä turbulenssi, että lääkärin etsintäkuulutukset koneessa, mutta niistäkin selvittiin. Barcelonasta matka jatkui privaattibussilla kohti Gironaa ja matkan ensimmäinen majoitus löytyikin Gironan upeasta vanhastakaupungista.

Espanjan kamaralla siirtymässä lentokentältä minibussiin ja kohti Gironaa.
Gironan vanhankaupungin kujilla matkalla kohti majoitusta.

Juttu tehtiin viikon aikana.

Mitä mieltä olet artikkelista?